لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

هاشمی: بنا ندارم خود را برای ریاست خبرگان مطرح کنم


اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، با اشاره به اینکه فعلا قصد ندارد تا نامزد ریاست خبرگان رهبری شود، گفته است، همین که در این مجلس حضور داشته باشد «خوب است.»

اکبر هاشمی در گفت‌و‌گو با «آفتاب نیوز» که روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت منتشر شده، در خصوص جایگاه مجلس خبرگان رهبری گفته است: «من فکر می‌کنم مسأله اساسی وجود خبرگان این است و نظارت بر وضع عملکرد رهبری است که این دو وظیفه را انجام می‌دهد. چون یک گروه نظر می‌دهند و اگر اشکالی ببینند، خدمت ایشان می‌روند و ایشان جواب می‌دهند و یا اصلاح می‌کنند.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرده است: «برای رهبری که گفتم الحمدلله آیت‌الله خامنه‌ای هستند و برای ریاست هم، گفتم که ضرورتی برای حضور به عنوان رئیس در خبرگان نمی‌بینم. وقتی که باشم، می‌توانم کار کنم. هیأت رئیسه هست و کار می‌کند. چون خبرگان خیلی کار ندارد که انسان خیال کند ریاست آنجا خیلی مؤثر است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرده است: «فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم.»

آقای هاشمی رفسنجانی پس از مرگ محمدرضا مهدوی کنی، نامزد ریاست خبرگان شد ولی نتیجه انتخابات را به محمد یزدی واگذار کرد.

این در حالی است که در انتخابات خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه اکبر رفسنجانی بیشترین آرا حوزه انتخابیه استان تهران را به خود اختصاص داد و محمد یزدی، رییس خبرگان چهارم، نفر هفدهم این حوزه انتخابیه شد و از راه یابی به خبرگان بازماند.

علاوه بر محمد یزدی، محمدتقی مصباح یزدی، دیگر کاندیدای مهم اصولگرایان منتقد دولت حسن روحانی، نیز از راهیابی به خبرگان رهبری بازماند.

به دنبال پیروزی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان گمانه زنی هایی در خصوص ریاست وی بر مجلس خبرگان رهبری مطرح شده بود.

با این حال اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه خود با آفتاب تاکید کرده است: «در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. ولی اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست فرق ندارد.»

طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی ایران مجلس خبرگان رهبری وظیفه تعیین رهبر را به عهده دارد. این مجلس همچنین طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی در صورتی که به این نتیجه برسد که رهبر قادر به انجام «وظایف قانونی» خود نیست و یا شرایط رهبری را ندارد می‌تواند او را از سمت خود برکنار کند.

XS
SM
MD
LG