لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

پیکر هاشمی رفسنجانی در کنار آیت‌الله خمینی به خاک سپرده شد


مراسم تشییع و خاکسپاری اکبر هاشمی رفسنجانی که از ساعات اولیه صبح در تهران آغاز شده بود، بعدازظهر سه‌شنبه ۲۱ دی به پایان رسید. پس از اقامه نماز میت در دانشگاه تهران، پیکر هاشمی رفسنجانی به سوی بهشت زهرا تشییع و در نهایت در آرامگاه آیت‌الله خمینی به خاک سپرده شد.​

به‌غیر از خانواده هاشمی، سیدحسن خمینی، محمد جواد ظریف، علی لاریجانی، محمدرضا عارف از جمله اشخاصی بودند که پیکر اکبر هاشمی رفسنجانی را به ‌خاک سپردند.

گزارش وحید پوراستاد از تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:37 0:00
لینک مستقیم

فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد شماری از شرکت کنندگان در حال سردادن شعار در حمایت از میرحسین موسوی، از چهره‌های معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ که در حصر است، هستند.

«دیکتاتور، دیکتاتور عزت خدادادیه»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00

گروهی از شرکت‌کنندگان در مراسم در حمایت از محمد خاتمی، که گفته شده اجازه حضور در مراسم را نداشت، نیز شعار سر داده‌اند. برخی از خبرگزاری‌های داخلی ایران نیز به شعارهایی با محور «روحانی و خاتمی» اشاره کرده‌اند.

تصویری از حضور برادر محمد خاتمی، محدرضا خاتمی در میان شرکت‌کنندگان در مراسم منتشر شده‌است.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید در میان صدای شعار، صدای آمبولانس و مداحی شنیده می‌شود. به گزارش این خبرگزاری جمعیت در برابر دانشگاه تهران «اوج گرفته» به‌طوری که «چندین داربست مقابل دانشگاه بر اثر ازدحام جمعیت شکسته شده است» و «تمامی راه‌های ورود به دانشگاه بسته شده».

گزارش‌هایی نیز از اختلالات در تلفن همراه منتشر شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها مهدی و یاسر هاشمی، فرزندان رئیس درگذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جریان مراسم در میان شماری از شرکت‌کنندگان حضور یافته‌اند.

​اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت یکشنبه به دلیل «ایست قلبی» در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سه شنبه ساعت ۸:۳۰ بامداد در دانشگاه تهران آغاز شد. ساعت ۱۰ صبح نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر پیکر اکبر هاشمی رفسنجانی نماز خواند.

پس از برگزاری نماز، پیکر او از دانشگاه تهران به سمت پل کالج و سپس از خیابان حافظ به سمت آرامگاه آیت‌الله خمینی تشییع شد.

به گزارش ایسنا محسن رضایی، محمدرضا تابش ،حسین دهقان، عبدالله جاسبی، احمد توکلی، محمدرضا نعمت‌زاده، عباس آخوندی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، محمد دعایی، طهماسب مظاهری،م حمدرضا باهنر و مجید انصاری از جمله مقام‌ها و چهره‌های سیاسی حاضر در مراسم امروز بودند.

ادامه واکنش های بین المللی

واکنش‌های داخلی به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس جمهوری پیشین ایران همچنان ادامه دارد.

در همین حال، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، هاشمی رفسنجانی را شخصیتی برجسته و مهم در تاریخ ایران لقب داده و گفته است که دولت آمریکا مراتب تسلیت خود را به مردم ایران ابراز می‌کند.

از دیگر سو دولت عربستان سعودی که در سال‌های اخیر روابطش با دولت ایران رو به تیرگی گذاشته، بلافاصله پس از مرگ آقای هاشمی رفسنجانی نسبت به آن واکنش نشان نداد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در حساب توئیتر خود با اعلام تسلیت گفته است مرگ هاشمی رفسنجانی به شدت او را ناراحت کرده است.

در همین حال حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در پیام تسلیت خود با بیان اینکه مرگ هاشمی رفسنجانی فقدانی بزرگ برای جهان اسلام محسوب می‌شود گفته است که «مواضع حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که همواره کنار ما در همه میادین و مراحل ایستادند، فراموش نخواهیم کرد.»

سلطان قابوس بن سعید، امیر عمان نیز در تلگرامی به ایران مراتب تسلیت خود را اعلام کرد. دولت عمان سال‌ها نقش میانجی را میان ایران و غرب ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، مریم رجوی رییس تشکیلات سازمان مجاهدین خلق ایران دربیانیه با ابراز امیدواری از فروپاشی نظام جمهوری اسلامی پس از مرگ آقای هاشمی گفته است «یکی از دو ستون اصلی و کلید حفظ تعادل نظام دینی فاشیست ایران با مرگ هاشمی فرو ریخته است و رژیم ایران و تمامیت آن نزدیک به سرنگونی است.»

در سوریه اما بشار اسد، رییس جمهوری این کشور در پیام تسلیتی گفته است هاشمی رفسنجانی به دلیل شجاعت و مواضع صریح و بی‌پرده و تلاش بی‌وقفه‌اش برای کرامت و آزادی ایرانیان در جهان شهرت داشت.

ایران یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه است.

به گزارش رویترز، رهبران کشورهای کویت، بحرین، قطر و امارات متحده عربی در پیام هایی درگذشت اکبرهاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته اند.

XS
SM
MD
LG