لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۲

با تأیید آژانس، تحریم‌های هسته‌ای ایران برچیده شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه شنبه ۲۶ دی ماه اعلام کرد که ایران همه گام‌ها برای آغاز اجرای برجام را برداشته است، و این ترتیب چارچوب‌های پیش‌بینی شده در مورد رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران اجرایی شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از نهایی شدن اجرای برجام در صفحه فیس بوک خود نوشته است:«دوستان سلام، با حمایت و مقاومت شما برجام اجرایی شد و تحریم ها رفع گردید.
حال نوبت همه ماست که با بهترین بهره برداری از شرایط جدید، همدل و همزبان برای ساختن فردایی بهتر تلاش کنیم. شاد و سربلند باشید »

گزارش ها حاکی است که محمد جواد ظریف و اعضای هیات مذاکره کننده ایران، وین را به مقصد تهران ترک کرده اند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که هواپیمای حامل چهار آمریکایی‌ زندانی آزاد شده، هنوز ایران را ترک نکرده است. اما ماتیو ترویتیک، دانشجوی آمریکایی توانسته از ایران خارج شود.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که با برداشته شدن تحریمها، «ملت ایران به حق خود رسیده است.»

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی گفته است: جمهوری اسلامی ایران با همت عالی خود و پشتوانه ملت و درایت رهبرش و حمایت رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید توانست به حق خود برسد و امروز شاهد برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه هستیم.

وی اضافه کرده است:« ایران سرافرازانه در جامعه بین المللی ظاهر شده و ما فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را در جهت منافع ملی ادامه خواهیم داد.»

توییت ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران و این که چگونه این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود.

لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از آغاز اجرای برجام استقبال کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که ایران در مسایل دیگر منطقه نیز به این شکل همکاری کند.

جان کری گفته است: از این که ایران به تعهداتش پایبند ماند، استقبال می کنیم. ما همچنان به این روند ادامه می دهیم، اما هشیار هم خواهیم بود اجرای تعهدات ایران (درهرمرحله) تایید شود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از اعضا هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و از جمله محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی، تشکر کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:53 0:00
لینک مستقیم

ایالات متحده همچنین تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو را رفع کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دقایقی پس از تأیید اقدامات هسته‌ای ایران از سوی آژانس، دستورالعمل اجرایی مربوط به رفع تحریم‌های اقتصادی ایران را امضا کرد. رفع این تحریم‌ها از جمله به آزادسازی یکصد میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران می‌انجامد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG