لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

تصرف «زمار»‌و «جرف الصخر» توسط کردها و شیعیان


پيشمرگه ها زمار در شمال غربی موصل را پس گرفتند و شبه نظاميان شيعه جرف الصخر در جنوب بغداد را.

پيشمرگه های کرد می گويند شهر کوچک کردنشين زمار در غرب سد موصل و در نزديکی مرزهای عراق، سوريه و ترکيه را از داعش پس گرفته اند. زمار همزمان با سقوط سنجار به تصرف داعش درآمده بود.

کردها می گويند پس از مدت ها نبرد موفق شده اند صبح شنبه ۳ آبان پايگاه نظامی عين زاله - دوميز را از داعش پس بگيرند و ضمن تصرف مجدد هفت روستای کانی شيرين عليا، کانی شيرين سفلی، تل موس، کر فر، کر کافر دبشیة و کهريز السفلی وارد شهر کوچک زمار شوند. تصرف زمار و هفت روستای اطرافش راه کردها به سوی يک سه راهی در غرب سد موصل باز می کند که از شرق به سوی شهر موصل و از غرب به سوی تل عفر و سنجار ميرود. اثيل نجيفی استاندار سابق موصل، و برادر اسامه نجيفی معاون کنونی رييس جمهوری، گفته است هم اکنون يک نيروی پنج هزار نفری در اقليم کردستان، با هدف آزاد سازی موصل، در حال آموزش هستند و به محض اينکه شمار آنها به ۱۵ هزار نفر برسد عمليات آزاد سازی موصل شروع خواهدشد. با اين وجود به نظر می رسد هنوز سخن گفتن از آزادی موصل با توجه به توازن قوای موجود بين داعش و کردها و ارتش عراق زود باشد.

در جنوب بغداد و در منطقه جرف الصخر روز شنبه ارتش عراق همراه با شبه نظاميان شيعه عمليات وسيعی را برای پاکسازی جرف الصخر آغاز کرد. محمد الغبان، وزير کشور عراق، می گويد اين منطقه حالا پاکسازی شده و داعش از آنجا عقب نشسته است.

اهميت جرف الصخر در اين است که بر سر راه کربلا به بغداد قراردارد. محمد الغبان که در اين عمليات حضور داشت و به جای کت و شلوار لباس رزم پوشيده بود، می گويد نيروهای ائتلاف بين المللی نقشی در اين پيروزی نداشته اند و حملات هوايی آنها در حمايت از عراقی ها نيز خيلی موثر نيست. به گفته استاندار کربلا، فرمانده عالی عمليات جرف الصخر هادی عامری فرمانده نيروهای بدر بود. محمد الغبان نيز عضو اين سازمان و از وابستگان به هادی عامريست. البته وزير کشور گفته است سرايا السلام که شبه نظاميان وابسته به مقتدی صدر هستند نيز در اين عمليات، و برای پاکسازی منطقه بحيرات که درياچه های ناشی از رود فرات و آب باران هستند، حضور داشته اند.

اين پيروزی ها می تواند تا حدودی روحيه کردها و مدافعان بغداد را بهبود بخشد ولی واقعيت آن است که داعش هنوز در غرب بغداد و در مناطق فلوجه -ابوغريب و عامريه فلوجه حضور جدی دارد. در جبهه شمالی بغداد نيز هنوز داعش منطقه جنوبی سامرا و جاده بغداد به سامرا را تهديد می کند. در شمال شرقی بغداد نيز هنوز اطراف مقداديه و بعقوبه زير سلطه داعش است. در واقع داعش هنوز بر عمده مناطق سنی نشين عراق مسلط است و خطر نبرد بغداد نيز هنوز برطرف نشده است.

XS
SM
MD
LG