لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

نشست بانک مرکزی ایران، خزانه داری آمریکا و بانک‌های بین المللی به تعویق افتاد


فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است، نشست مسئولان بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه داری امریکا و بانک‌های بین المللی که قرار بود روز سه شنبه در لندن برگزار شود، به تعویق افتاده است.

به گزارش رویترز قرار بود در این نشست درباره از سرگیری روابط با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران مذاکره شود.

به گزارش رویترز، ‌به رغم برداشته شدن تحریم‌های بین المللی هسته‌ای علیه ایران بانک‌های اروپایی در خصوص از سر گیری روابط با ایران دچار تردیدند و خواهان تضمین‌هایی در این زمینه هستند. این در حالی است آمریکا پیش از توافق هسته‌ای تعدادی از بانک‌های اروپایی را به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران مجازت کرده بود.

این در حالی است که پیشتر وزیر امور خارجه بریتانیا که در صحن مجلس این کشور صحبت می‌کرد، ‌در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکراتش با مقام‌های آمریکایی برای تشویق شرکت‌های و موسسات بریتانیایی جهت همکاری با ایران گفته است، این نشست قرار است بعدازظهر روز سه شنبه در لندن برگزار شود.

فیلیپ هاموند گفت: «امروز بعدازظهر نشستی بین بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه داری آمریکا و بانک‌های بین المللی در لندن برگزار می‌شود تا تلاش‌هایی برای پیشرفت در این زمینه صورت گیرد.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا پس از این اظهارات گفت که این نشست به زمانی دیگر موکول شده است.

با این حال، علت تعویق این نشست اعلام نشده است.

به گزارش رویترز، این نشست قرار بود پس از دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های بانکی اروپایی در ماه «مه» (اردیبشهت سال جاری) و تشویق آنها برای تجارت با ایران برگزار شود.

این گزارش می‌افزاید، در ان زمان بانک‌های اروپایی نگرانی‌های خود را در خصوص همکاری با ایران مطرح کردند و گفته بودند تمایلی به از سر گیری رابطه با ایران ندارند.

۹ مدیر اجرایی بانک مطرح‌های اروپایی در نشست ماه مه حضور داشتند.

به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد، اما به دلیل وجود برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی و تجاری رغبت چندانی برای تجارت با ایران نشان نمی‌دهند و مقام‌های ایرانی از این مساله انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG