لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

گروه حکومت اسلامی از کشته شدن عمر الشیشانی در عراق خبر داد


ابوعمر الشیشانی
ابوعمر الشیشانی

شبکه خبری «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی، داعش، روز چهارشنبه تایید کرد که ابوعمر الشیشانی، از فرماندهان ارشد این گروه، در استان صلاح الدین عراق کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ‌در حمله چهارم مارس (۱۴ اسفند)، اعلام کرده بود که احتمالا عمر الشیشانی که از او به عنوان «وزیر جنگ» گروه حکومت اسلامی نام برده می‌شد، در حمله به خودروی او در شمال شرقی سوریه کشته شده است.

این در حالی است که یک منبع نظامی به «اعماق» گفته است، ابوعمر الشیشانی در جریان دفع یک حمله به شهر الشرقاط در نزدیکی موصل کشته شده است.

شبکه خبری اعماق اشاره‌ای به زمان کشته شدن این فرمانده ارشد گروه حکومت اسلامی نکرده است.

گزارش‌ها حاکی است که ابوعمر الشیشیانی (عمر چچنی) در صدر فهرست شبه‌نظامیان تحت تعقیب ایالات متحده قرار داشت. آمریکا پنج میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که به حذف او بینجامد، تعیین کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۴ او را در فهرست «تروریست‌های خارجی» قرار داده و گفته بود در دستگاه رهبری داعش صاحب «قدرتی مثال‌زدنی» است.

رویترز از عمر الشیشانی به عنوان یکی از «مشاوران نزدیک» ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، نام برده بود.

ابوعمر شیشانی در سال ۱۹۸۶ در گرجستان (در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی) به دنیا آمده بود. نام اصلی او تارخان باتیراشویلی بود. او قبلا در میان شبه‌نظامیان چچنی نیز فعالیت‌های مسلحانه داشت. بنا بر گزارش‌ها در سال ۲۰۰۶ میلادی به ارتش گرجستان پیوست و در نبردهای علیه روسیه نیز شرکت داشت. دو سال بعد به دلایل پزشکی از ارتش معاف شده‌است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از یک مقام‌ آمریکایی گزارش داده بود که ابوعمر شیشانی در سال ۲۰۱۲ به سوریه رفت و به عضویت داعش درآمد.

XS
SM
MD
LG