لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

فوتبال مقدماتی المپیک: ایران حریف ژاپن شد


با پایان بازی‌های گروه A از مسابقات فوتبال زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا، ایران در رده دوم قرار گرفت تا در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف ژاپن تیم اول گروه B برود.

مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی امید، به میزبانی قطر در جریان است. سه تیم بر‌تر این مسابقات جواز صعود به المپیک ۲۰۱۶ را دریافت می‌کنند. ایران برای شکستن طلسم ۴۰ ساله در این رقابت‌ها حضور دارد.

شاگردان محمد خاکپور که در دیدار نخست با نتیجه ۲-۰ بر سوریه غلبه کرده بودند، بازی دوم را با حساب ۲-۱ به قطر واگذار کردند. میزبان مسابقات در واپسین دیدارش با نتیجه ۴-۲ سوریه را شکست داد تا با ۹ امتیاز کامل و به عنوان صدرنشین راهی دور حذفی شود.

ایران برای احراز رتبه دوم گروهش با نتیجه ۳-۲ مقابل چین به برتری رسید تا حریف ژاپن شود. پیروزی بر ژاپن به منزله صعود به المپیک نخواهد بود اما شکست در آن مسابقه، پایان رویای صعود و ۴۴ ساله شدن طلسم بازی در المپیک را رقم خواهد زد.

ژاپن در شرایطی صدرنشینی‌اش در گروه دوم را مسجل کرده است که هنوز دور پایانی بازی‌های این گروه به پایان نرسیده! ژاپنی‌ها در گام نخست با یک گل بر کره شمالی غلبه کردند و در دومین بازی هم چهار بار دروازه تایلند را گشودند.

برای تعیین دوم این گروه، عربستان به مصاف ژاپن خواهد رفت و کره شمالی هم مقابل تایلند قرار می‌گیرد. هر سه تیم، شانس صعود به مرحله بعد و رویارویی با قطر را دارند. با توجه به کیفیت تیم ژاپن، اگر ایران در گروهش اول می‌شد به مراتب کار ساده‌تری در برابر تیم دوم گروه B داشت.

در ترکیب ایران مقابل ژاپن، شش تغییر نسبت به بازی قبلی صورت گرفته بود. این در حالی است که روز مسابقه با قطر نیز خاکپور به ترکیب تیم برنده در برابر سوریه دست زد تا تیمش را با سه تغییر روانه زمین کند.

امیرارسلان مطهری مهاجم باشگاه نفت، احسان پهلوان بازیکن خط میانی ذوب آهن و مهدی ترابی ستاره تیم سایپا زننده سه گل ایران در این مسابقه بودند. متقابلاً چینی‌ها یک بار در نیمه نخست و یک بار هم در نیمه دوم موفق به گشودن دروازه ایران شدند.

محمدرضا اخباری، روزبه چشمی، حسین کنعانی، علی عبدالله‌زاده، رضا علیاری، مهدی ترابی (۷۱- محسن کریمی)، احسان پهلوان، ماهان رحمانی، شاهین ثاقبی (۷۹- علی کریمی)، میلاد کمندانی و امیرارسلان مطهری (۶۲- میلاد محمدی) بازیکنان ایران در برابر چین بودند.

محمد خاکپور پس از پایان این مسابقه گفت پیروزی مقابل چین را به «دولتمردان و مردممان» تقدیم می‌کنم. تحت فشار رسانه‌ها هجمه‌های زیادی به ما وارد شد.

سرمربی امید ایران یادآور شد: من ۲۳ بازیکن خوب و هم‌سطح دارم و انتخاب ۱۱ نفر کار سختی است. با توجه به فشردگی بازی‌ها مجبورم ترکیب را تغییر دهیم. فرقی نمی‌کند به عنوان تیم اول یا دوم صعود کنیم، ما باید برای قهرمانی بجنگیم.

مدافع پیشین تیم ملی ایران درباره ژاپن حریف ایران در بازی سرنوشت‌ساز مرحله یک چهارم نهایی گفت: آن‌ها یکی از سازمان یافته‌ترین تیم‌های این رقابت‌ها هستند که قطعاً کار سختی مقابلشان خواهیم داشت اما قطعاً ژاپن را به چالش می‌کشیم.

XS
SM
MD
LG