لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

سازمان ملل: تا تصمیم مجلس،ایران اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را متوقف کند


زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای، از ایران خواست تا زمان تصمیم گیری مجلس شوری اسلامی در خصوص قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از اعدام این محکومان خودداری کنند.

به گزارش وب سایت سازمان ملل متحد، زید رعد الحسین گفته است: با توجه به اینکه در ایران این مساله به طور گسترده پذیرفته شده است که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاثیری بر کاهش جرایم مرتبط با مواد مخدر ندارد، من از ایران می‌خواهم تا یک گام مهم در این زمینه بردارد و به طور موقت اعدام (این محکومان) را متوقف کند.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۵ در ایران دست کم ۹۶۶ نفر اعدام شدند که این تعداد اعدام در دو دهه گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است. سازمان ملل متحد می‌گوید، از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون ۶۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است، هفته گذشته پنج نفر در ایران اعدام شدند که اتهام سه نفر از آنها قاچاق مواد مخدر و دو نفر دیگر نیز متهم به قتل بودند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، یکی از این سه نفر، رشید کوهی بود که نگرانی‌های جدی در خصوص نحوه محاکمه عادلانه وی و همچنین فرجام خواهی آقای کوهی وجود دارد.

رشید کوهی در سال ۱۳۹۰ به اتهام داشتن ۸۰۰ گرم مواد مخدر شیشه بازداشت می‌شود و در ‌‌نهایت روز شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری در استان گیلان اعدام شد.

سازمان عفو بین الملل پیشتر اعلام کرده بود که ایران بعداز چی بیشترین تعداد اعدام را دارد. بالا بودن شمار اعدام ها در ایران واکنش های بین المللی گسترده ای در پی داشته است.

در همین حال، در آذرماه سال گذشته بیش از ۷۰ تن از نمایندگان مجلس ایران طرحی را برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر امضا کردند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در اسفندماه گذشته گفته بود که «۹۰ درصد» آمار مجازات اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است.

محمدجواد لاریجانی همچنین اذعان کرده بود که تعیین مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر و اجرای آن در نزدیک به چهار دهه گذشته بی‌فایده بوده و «نتیجه مطلوب از آن به دست نمی‌آید».

او همچنین تاکید کرده بودکه قوانین مربوط به این مجازات «نیاز به اصلاح دارد» و در این حالت «۹۰ درصد از اعدام‌های ایران کم خواهد شد که این گامی بزرگ به جلو خواهد بود».

در همین حال، زید رعد الحسین روز پنجشنبه گفته است: نشانه‌ها مثتبی از قوه قضاییه، ‌ مجریه و مقننه ایران برای تغییر این قانون دیده می‌شود و امیدوارم مجلس تازه این تغییرات را تصویب کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرده است: اما متاسفانه اعدام افراد متهم به قاچاق مواد مخدر در ایران همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از اعدام افرادی که به هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، ابراز نگرانی کرده و گفته است، تعداد زیادی از این متهمان در ایران منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.

زید رعد الحسین از حکومت ایران خواسته است تا اعدام این متهمان را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG