لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در جریان است


انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری از صبح جمعه، ۷ اسفند آغاز شده است در حالی که مقام‌های دولت ایران پیش‌بینی کرده‌اند بین ۶۵ تا ۷۰ درصد واجدان شرایط رای، در این انتخابات شرکت کنند.

براساس آمار اعلام شده توسط مقام‌های وزارت کشور ایران ۵۴ میلیون و ٩١۵ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

در همین حال، قائم مقام وزیر کشور گفته است که ۱۲۰ هزار صندوق رای در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است و این تعداد صندوق با نظارت نمایندگان هیات‌های نظارت بر انتخابات مهر و موم شده و در اختیار فرمانداری‌های سراسر کشور قرار گرفته است.

در انتخابات مجلس، چهار هزار و ۸۴۴ نامزد برای کسب ۲۹۰ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گزارش‌های مختلفی در خصوص میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه منتشر شده است. در نظرسنجی تلفنی موسسه پژوهشی آی‌پُز در آمریکا میزان مشارکت در انتخابات مجلس ۷۵ درصد پیش بینی شده است.

در همین زمینه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز پنجشنبه گفته است: یافته‌های نظرسنجی‌ها از بخش‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که بین ۶۵ تا ۷۵ درصد مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مشارکت می‌کنند.

وی اضافه کرده است: برآورد ما حضور ۷۰ درصد ملت پای صندوق‌های رای است.

به گفته وزیر کشور، «تقریبا» از نظر امنیتی نیز هیچ مشکلی در هیچ نقطه کشور نبوده است.

ولی رحمانی فضلی افزوده است: اختلافاتی بین برخی هواداران در نقاطی از کشور گزارش شده است که اصلا امنیتی نیست و با توجه به تعطیلی امروز و قبل از انتخابات، نامزد‌ها، مردم و هواداران در حال کار روی لیست‌ها و مشورت هستند.

در حالی که گروه‌های مختلف از مردم دعوت کرده‌اند تا در انتخابات روز جمعه شرکت کنند، شمار دیگری از گروه‌ها خواستار تحریم این انتخابات شده‌اند.

در همین زمینه، محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ گفته است، پدرش برای شرکت در انتخابات، درخواست صندوق رای سیار در محل حصرش کرده است.

این در حالی است که گروه هایی مانند، جبهه ملی ایران، حزب ملت ایران، حزب پان ایرانیست، حزب دمکرات کردستان، و حزب کومله کردستان در بیانیه‌هایی با تشریح برخی از موانع برای اصلاحات و برگزاری یک انتخابات آزاد در ایران اعلام کردند که در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG