لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

صعود ۱۰ پله‌ای تیم ملی فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا


تيم ملی فوتبال ايران ضمن حفظ رتبه نخست در جمع تيم‌های آسيايی، با ۱۰ پله صعود نسبت به ماه گذشته، در رده چهل و يکم رده‌بندی جهانی قرار گرفت. تيم‌های مطرحی چون سوئد، نيجريه و کامرون پايين‌تر از ايران قرار دارند.

ايرلند شمالی، ترکيه، اسلوونی، مالی، آفريقای جنوبی، مصر، پرو، زامبيا، آلبانی، مونته نگرو، نروژ، بلغارستان، ارمنستان، هندوراس، پاراگوئه، آنگولا، مراکش، قبرس، مقدونيه و گرجستان هم از جمله تيم‌هايی هستند که از نگاه فيفا، رتبه‌ای پايين‌تر از ايران دارند.

با توجه به برگزاری جام ملت‌های آسيا و آفريقا، پيش‌بينی می‌شد تيم‌های اين دو قاره امتيازات بيشتری نسبت به ساير تيم‌های جهان کسب کنند که ديدارهای کمتری برگزار کرده‌اند.

ايران در ماه گذشته چهار پيروزی مقابل عراق در بازی دوستانه و سپس بحرين، قطر و امارات در جام ملت‌های آسيا کسب کرد. بازی با عراق در مرحله يک چهارم نهايی به تساوی رسيد و ضربات پنالتی باعث شد عراق راهی نيمه نهايی شود.

استراليا که برای اولين بار به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسيا دست يافت، با ۳۷ پله صعود در رده چهارم آسيا و ۶۳ جهان قرار گرفته.

در رده‌بندی ۱۰ تيم برتر جهان، آلمان صدرنشين است. آرژانتين، کلمبيا، بلژيک، هلند، برزيل، پرتغال، فرانسه، اروگوئه و اسپانيا در رده‌های بعدی هستند.

در جمع تيم‌های آسيايی، کره جنوبی فيناليست جام ملت‌های آسيا پس از ايران قرار گرفته. ژاپن، استراليا، امارات، ازبکستان، چين، عمان، عراق و اردن هم به ترتيب سوم تا دهم هستند. عراق نسبت به ماه قبل، ۲۰ رده صعود داشته. امارات هم ۱۴ پله صعود کرده.

قطر ميزبان جام جهانی ۲۰۲۲ که هر سه بازی خود در جام ملت‌ها را باخت، سقوطی چشمگير داشت تا به رتبه نازل ۱۰۹ جهان بسنده کند. اين تيم حالا در رده سيزدهم آسياست.

گينه استوايی ميزبان جام ملت‌های آفريقا با ۶۹ پله صعود، مزد راهيابی به مرحله نيمه نهايی اين مسابقات را گرفت. کنگو تيم سوم جام ملت‌های آفريقا هم موقعيت خود را ۱۲ رده ارتقا داده است.

ساحل عاج قهرمان جام ملت‌های آفريقا حالا در جايگاه بيستم جهان است. غنا هم که جام قهرمانی را در ضربات پنالتی از دست داد، رتبه بيست و پنجم دنيا را به خود اختصاص داده.

ليبی با ۳۵ پله سقوط، بيشترين نزول را در ماه گذشته فوتبال جهان داشت. در رده آخر جدول تيم‌های سراسر جهان که با مشارکت ۲۰۹ کشور عضو فيفا شکل گرفته، بوتان بدون امتياز قرار دارد.

شيلی و سوئد دو رقيب ايران در بازی‌های تدارکاتی پيش رو، به ترتيب در جايگاه چهاردهم و چهل و چهارم جهان هستند.

XS
SM
MD
LG