لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

لیگ قهرمانان آسیا؛ آینه‌ای مقابل فوتبال ایران


تيم‌های فوتبال پرسپوليس تهران، نفت تهران، فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبريز در دور اول از مرحله گروهی ليگ قهرمانان آسيا به ميدان رفتند و فقط پرسپوليس توانست حريف خود را از پيش رو بردارد.

در چهار ديدار نمايندگان ايران در دور هفته نخست، فقط يک سوم امتيازات ممکن کسب شد. تيم‌های ايرانی از دو بازی خارج از خانه نيز نصيبی جز شکست نبردند. نتايجی که کنار عملکرد ساليان قبل باشگاه‌های ايرانی در ليگ قهرمانان آسيا، بيانگر وضعيت ليگ فوتبال ايران و کيفيت فنی در قياس با ساير کشورهای غرب آسياست.

ليگی که با وجود حضور ايران در جام جهانی نيز نتوانست حتی يک بازيکن را روانه باشگاه‌های اروپايی کند. مشکلات مالی باشگاه‌ها از زبان مديرعامل، مربی و بازيکنان همه روزه در خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود.

باشگاه‌های ديگری هم در جهان هستند که با بحران مالی مواجه می‌شوند و چنين معضلی فقط مختص ايران نيست. اما تنها ليگ حرفه‌ای جهان که بحث نداشتن کرايه خانه، وجه دستی گرفتن از دوستان، جيب خالی، شرمندگی مقابل همسر و موضوعاتی مشابه در رسانه‌های آن کشور شده ايران است.

بی اعتمادی باشگاه‌ها به سلامت تصميمات انضباطی فدراسيون، سوء‌ظن به اغلب داوری‌ها، خالی بودن سکوها حتی در مسابقات تيم‌های صدرنشين، کيفيت غيراستاندارد اغلب زمين‌ها، تمرد صداوسيما از انجام تعهدات مالی‌اش در قبال فدراسيون، ورود بازيکنان بی کيفيت خارجی، همچنين نقش پر رنگ واسطه‌هايی که با حمايت برخی مسئولين فدراسيون فعاليت می‌کنند، از جمله مشکلات ليگ برتر فوتبال ايران است که مانع از افزايش کيفيت آن می‌شود.

اولين بازی تيم‌های ايرانی را نفت در تاشکند انجام داد. صدرنشين ليگ برتر در شرايطی که پاختاکور ازبکستان ۱۰ نفره شده بود، با اشتباه دروازه‌بان و مدافعان خود دو بار دروازه‌اش باز شد و ۲-۱ شکست خورد. اين اولين بازی گروه B بود. از همين گروه العين امارات و الشباب عربستان به تساوی بدون گل رسيدند.

نفت در بازی بعدی که دوازدهم اسفند برگزار خواهد شد ميزبان العين امارات است. سه ستاره اين باشگاه برادران عبدالرحمان هستند که دو نفرشان در جام ملت‌های آسيا خوش درخشيدند.

از جمله اتفاقات عجيب در باشگاه نفت اين بود که شب سفر به ازبکستان، مرتضی پورعلی گنجی ستاره نفت از اين تيم جدا شد تا راهی ليگ چين شود. در شرايطی که نفتی‌ها هم در ليگ برتر، هم ليگ قهرمانان و هم فينال جام حذفی به او احتياج داشتند اما مشکلات مالی سبب شد ستاره خود را بفروشند. مشکلات مالی در تيمی که عنوان "نفت" را يدک می‌کشد!

دومين نماينده ايران، غيرقابل پيش‌بينی ترين نتيجه را به دست آورد. پرسپوليس که به باختن عادت کرده بود، سه گل به تيم بين‌المللی لخويا زد که حتی خوش‌بين ترين هوادار سرخپوشان نيز تصور چنين نتيجه‌ای را نداشت.

همين موضوع و کاهش سطح انتظارات باعث شد تا پرسپوليس به دور از هيجانات معمول در چنين بازی‌هايی، يکی بهترين نمايش‌هايش طی سال‌های اخير را ارائه کند.

بازی دوم اين گروه نيز برنده‌ای نداشت و النصر عربستان و بنيادکار ازبکستان به تساوی ۱-۱ رسيدند. حالا شاگردان حميد درخشان صدرنشين هستند. پرسپوليس ۱۲ اسفند در تاشکند مقابل بنيادکار قرار می‌گيرد. پيروزی در ازبکستان می‌تواند از همين بازی دوم خيال قرمزپوشان تهران را بابت صعود راحت کند.

سومين نماينده ايران فولاد خوزستان بود که مقابل السد قطر ايستاد؛ دو تيم در اهواز به تساوی بدون گل رسيدند. السد در اين بازی گرافيته آقای گل سابق بوندس ليگا را جايگزين رائول گونزالز کرده بود که در ۳۷ سالگی راهی نيويورک شده. فولاد هم در نيم فصل، ترکيب خود را با افزودن بازيکنانی مثل محسن مسلمان، آلويز نانگ و محمد قاضی تقويت کرد.

تربيت بدنی ستاد مشترک نيروهای مسلح به فولاد اجازه نداد از ستاره خود سروش رفيعی در اين بازی استفاده کند. تصميمی که درباره ساير بازيکنان سرباز هم اعمال شده و با توجه به شرايط سخت فوتبال حرفه‌ای، دور بودن آنها از ميادين باعث نزول چشمگيرشان خواهد شد و شايد سال آينده پس از بازگشت به فوتبال، هرگز نتوانند به دوران اوج خود بازگردند.

با اخراج مهدی بدرلو، فولاد دقايقی از بازی را ۱۰ نفره دنبال کرد و سرانجام، توپی از خط دروازه‌ها نگذشت. ديدار دوم گروه C بين الهلال عربستان و لکوموتيو تاشکند با نتيجه ۳-۱ به سود تيم پرسابقه عربستانی به پايان رسيد. فولادی‌ها سيزدهم اسفند در تاشکند مقابل لکوموتيو قرار خواهند گرفت.

چهارمين نماينده ايران تراکتورسازی تبريز بود که در تاشکند به ديدار نسف قرشی رفت. اين تيم با گل ادينيو آقای گل برزيلی ليگ برتر ايران ۱-۰ پيش افتاد. ضربه سر هوشمندانه ادينيو به دور از دست‌های سنگربان حريف به تور چسبيد اما در ادامه بازی، دو گل وارد دروازه حامد لک شد تا تونی اوليويرا سرمربی پرتغالی تراکتورسازان اولين بازی در ليگ قهرمانان ۲۰۱۵ آسيا را با شکست سپری کند.

ديدار دوم گروه D بين دو باشگاه همنام برگزار شد که اکثر کشورهای عربی، تيمی به همين نام دارند. الاهلی امارات و الاهلی عربستان پرگل‌ترين بازی از هفته نخست ليگ قهرمانان را رقم زدند و به تساوی ۳-۳ رسيدند.

تراکتورسازی در بازی بعدی ميزبان الاهلی امارات است. الاهلی در اين بازی نمی‌تواند از کاپيتان و ستاره‌اش لوئيز خيمنز شيليايی استفاده کند. او که از سری آ به الاهلی پيوسته در بازی قبلی کارت قرمز گرفت.

XS
SM
MD
LG