لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

تداوم افزایش قیمت ارز در ایران؛ دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت


گزارش ها حاکی است که افزايش بهای دلار در بازار آزاد تهران همچنان ادامه دارد و رييس کل بانک مرکزی ايران گفته است، انتشار برخی گزارش به طور موقت بر بازار ارز اثر گذشته ولی ثبات به بازار باز خواهد گشت.

خبرگزاری مهر گزارش داده که صرافان تهران روز يکشنبه نهم آذرماه هر دلار آمريکا را به قيمت سه هزار و ۵۲۰ تومان می‌فروختند. خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ ايسنا نيز نرخ هر دلار آمريکا در معاملات بعدازظهر را ۳۵۶۰ تومان گزارش کرده است. اين بالاترين قيمت دلار آمريکا از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی در ايران از سال ۱۳۹۲ تاکنون محسوب می‌شود.

طبق این گزارش ها قيمت يورو، واحد پول ۱۸ کشور اروپايی نيز به مرز چهار هزار و ۳۵۰ تومان رسيده است.

بهای هر دلار امريکا در روندی افزايشی روز شنبه هشتم آذرماه به حدود سه هزار و ۳۹۵ تومان رسيده بود. و در روز یکشبنه بیش از ۱۰۰ تومان افزایش داشته است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر بهای هر دلار امريکا در روز يکشنبه هفته گذشته در بازار آزاد سه هزار و۲۳۶ تومان بود.

در همين زمينه، علی طيب نيا، وزير اقتصاد ايران با اشاره به نوسان روزهای اخير در بازار ارز گفته است: در شرايط بنيانی بازار ارز و سرمايه ايران، هيچ تغيير خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمايه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزير اقتصاد ايران تاکيد کرده است: مردم بدانند در شرايطی که عوامل واقعی تغيير نکرده، نبايد رفتارهای هيجانی داشته باشند. کسانی که در اين شرايط متأثر از عوامل روانی، رفتار می کنند با زيان مواجه خواهند شد همانطور که در گذشته هم شاهد اين وضع بوديم.

علی طيب نيا اضافه کرده است: در دوره کوتاه مدت نرخ ارز افزايش می يابد و کسانی که در اين دوره خريد می کنند قطعا با زيان مواجه و پشيمان می شوند. وی با بيان اينکه در يکسال اخير چند بار اين موضوع را تجربه کرده ايم افزود: مردم ما که اين تجربه را داشته اند از رفتار هيجانی پرهيز کنند.

وزير اقتصاد ايران همچنين گفته است: تغييرات چند روز اخير عمدتا ناشی از برخی هيجانات و عوامل روانی است که در بازار رخ می دهد و متأثر از برخی خبرهای منتشره در بازار است. مردم مطمئن باشند در شرايط بنيانی و واقعی اقتصاد کشور هيچ تغيير خاصی حاصل نشده و اين تغييرات گذراست.

پيشتر کارشناسان امور پولی و بانکی در ايران گفته بودند با توجه به اين که مردم انتظار داشتند که مذاکرات هسته ای به نتيجه برسد، اما به دليل اين که اين مذاکرات تمديد شد تقاضا برای خريد دلار افزايش يافت و اين باعث افزايش نرخ دلار در بازار شده است.

کمال سيد علی،‌معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در اين زمينه گفته بود :« فعالان اقتصادی پيش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهايی از مذاکرات هسته ای را داشتند. اين موضوع باعث شد پس از تمديد مذاکرات موجی از خريد در بازار ايجاد شود.»

در همين حال، به گزارش خبرگزاری فارس ولی الله سيف، رييس کل بانک مرکزی ايران گفته است:«هيچ دليلی برای نوسانات به وجود آمده در بازار ارز وجود ندارد،زيرا عرضه و تقاضا در وضعيت تعادل است. برخی اخبار به طور موقت تأثير بر قيمت‌ها داشته اما به سرعت تعادل به بازار برمی‌گردد.»

رييس کل بانک مرکزی ايران با اشاره به جلسه روز گذشته خود با مديران بانک‌ها و مؤسسات گفته است: به بانک‌ها تأکيد کرديم اجازه ندهند بازار پول و نرخ سود از تعادل خارج شود، ما نمی‌خواهيم به روش‌های دستوری متوسل شويم و انحرافی ايجاد شود به همين دليل خود بانک‌ها با درايتی که دارند از رقابت‌های ناسالم پرهيز کنند.

در حالی نرخ دلار در هفته اخير با افزايش روبه رو شده است که طی يکسال اخير با کمترين تغييرات و تحولات مواجه بوده و آرامش در اين بازار برقرار بوده است.

XS
SM
MD
LG