لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

جنتی: عربستان مایل به همکاری درباره حجاج ایرانی نیست


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد که عربستان مایل به همکاری در خصوص مساله حجاج نیست، اظهار داشت: به سعودی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر نظرات ما تأمین نشود، قطعاً امسال حج ایرانیان انجام نخواهد شد.

به گزارش علی جنتی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه روز یکشنبه «شورای عالی حج» گفته است: تجربه ۳ - ۴ ماه گذشته نشان می‌دهد که دولت عربستان سعودی مایل نیست در این باره همکاری کند.

وزیر ارشاد اضافه کرده است: هم اکنون ما زمان را از دست می‌دهیم و تقریباً به روزهای آخر رسیده‌ایم که می‌توانستیم کارهای مقدماتی حج تمتع را انجام دهیم.

در همین زمینه، حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته است: اگر این رویه در پیش گرفته عربستان سعودی ادامه یابد، متاسفانه امکان اعزام حجاج فراهم نخواهد شد.

وی در ادامه عربستان را متهم کرد با کارشکنی مانع اعزام حجاج ایرانی می‌شود.

حسین جابر انصاری تصریح کرده است: متاسفانه کارشکنی عربستان سعودی برای تسهیل روند اجرای کار‌ها که هر سال انجام می‌شد از مدت‌ها قبل تاکنون ادامه داشته و اگر این روند کارشکنی تا روزهای آتی که امکان پیگیری مسایل اجرایی حج وجود دارد، ادامه یابد، عملا دولت عربستان، سد راه اعزام زائران و حجاج از سوی جمهوری اسلامی ایران شده است.

جابری انصاری اظهار داشت: اگر این رویه در پیش گرفته عربستان سعودی ادامه یابد، متاسفانه امکان اعزام حجاج فراهم نخواهد شد.

به دنبال اعدام یک روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد مورد حمله قرار گرفت. به دنبال این حملات عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، یک روز پس از قطع روابط بین ریاض و تهران گفته بود که این قطع رابطه شامل پایان یافتن تمامی مناسبات تجاری و هم‌چنین لغو پرواز‌ها بین دو کشور می‌شود اما مسئله سفر ایرانیان به مراسم حج را در بر نمی‌گیرد.

این در حالی است که دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند بر سر مساله سفر حجاج ایرانی به توافقی دست یابند.

رویکرد تحکمی عربستان

علی جنتی روز دوشنبه در ادامه با بیان اینکه درباره تأمین مسکن زائران کاری انجام نشده، گفته است: همچنین در خصوص حمل و نقل نیز نتوانستیم با مقامات سعودی به توافق برسیم.

وزیر ارشاد ایران با اشاره به اینکه درباره صدور روادید عربستانی‌ها نیز حاضر نشدند کمترین همکاری را داشته باشند، افزود: سعودی‌ها یک سری برنامه‌های تحکمی را ابلاغ می‌کنند و تاکید می‌کنند؛ جمهوری اسلامی باید این کار‌ها را انجام دهد و ما به هیچ وجه زیر بار آن مسائل نخواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه باید حرمت و کرامت زائران ایرانی در عربستان رعایت شود، گفت: با توجه به نوع برخوردهایی که مقامات عربستان تاکنون، حتی با هیئت اعزامی ما داشتند، به نظر نمی‌آید که این حرمت را حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG