لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

نجفی خواستار حفظ اسرار ایران در گزارش‌های آژانس شد


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی،روز چهارشنبه از مدیرکل آژانس خواسته تا در گزارش‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران اقدامات احتیاطی لازم برای حفظ اسرار « فنآوری و صنعتی»این کشور را به عمل آورد.

به گزارش ایرنا، رضا نجفی در سخنرانی خود در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به متن توافق «برنامه اقدام جامع مشترک (برجام)» در خصوص ارائه گزارش‌های سه ماه از فعالیت‌های ایران اظهارداشت: «به نظر ما متن این گزارش روزآمد شده هنوز هم می‌تواند کوتاه‌تر باشد و در آن از طرح برخی از اطلاعات غیر ضروری اجتناب به عمل آید.»

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

براساس برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی نهاد ناظر بر شیوه اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است و قرار است این نهاد هر سه ماه گزارش جدیدی درخصوص فعالیت، روند و ابعاد برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند.

نماینده ایران همچنین اضافه کرده است:ضمناً هیأت نمایندگی کشورم مایل است بار دیگر یادآوری کند که علاوه بر مفاد توافق جامع پادمان‌ها و ماده ۵ پروتکل الحاقی در مورد حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام نیز به روشنی از آژانس می‌خواهد «تا به منظور حفاظت از اسرار بازرگانی، فنآوری و صنعتی و همچنین دیگر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن رسانده می شود، هر گونه اقدام احتیاطی را معمول دارد».

وی تصریح کرده است:در این زمینه کوشش‌های اداره پادمان‌های آژانس قابل تقدیر است. با این حال از آنجا که به مرحله‌ای مهم در امر اجرای پروتکل الحاقی درباره اعلامیه ابتدایی نزدیک می شویم، این کوشش‌ها باید دو چندان شوند.

مقام‌های ایران پیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی را به افشای«اسرار هسته ای» خود متهم کرده بودند.

«بیانیه کافی نیست»

رضا نجفی در بخش دیگری از این سخنرانی به تعهدات متقابل ایران و شش قدرت جهانی برای اجرای برجام پرداخته و گفته است: هر چند نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران پیشرفت داشته‌است و موافقتنامه‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت امضا می‌شوند ولی سرعت اجرای آنها کافی نیست.

وی اضافه کرده است: گروه کشورهای پنج به اضافه یک برای اجرای برجام از مسئولیتی مشخص برخوردار هستند. قرائت بیانیه تنها کافی نیست. آنان باید حسن نیت خویش را در صحنه عمل بروز دهند.

پیشتر وزاری خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن استقبال از این بیانیه‌هامی گویند، ایران پس از توافق هسته‌ای با شش قدرت به «آنچه باید» نرسیده و در کنار بیانیه‌ها، باید «اقدامات عملی» هم انجام شود.

پیشتر عباس عراقچی، رئیس ستاد اجرای توافق اتمی وین در ایران، نیزخبر داده بود که بانک‌های بزرگ اروپا هنوز «تعاملات» خود با بانک‌های ایران را آغاز نکرده‌اند و فقط بانک‌های «متوسط و کوچک» اروپایی با ایران «تعامل» دارند.

XS
SM
MD
LG