لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

سفر مديرکل آژانس به تهران؛ «آمانو با روحانی ديدار می کند»


يوکيا آمانو،‌مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، شنبه ۲۵مردادماه برای مذاکره در خصوص ادامه همکاری بين ايران و آژانس وارد تهران شده است. گفته می شود وی روز يکشنبه با حسن روحانی رييس جمهوی ايران ديدار کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رضا نجفی، نماينده و سفير دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفته است که سفر يوکيا آمانو به تهران در راستای ادامه همکاری ها ميان ايران و آژانس و در قالب «چارچوبی برای همکاری» که سال گذشته امضا شد، خواهد بود.

رضا نجفی اضافه کرده است: در سفر قبلی با توجه به فرصت اندک، امکان ملاقات مديرکل با رياست جمهوری فراهم نشد و در اين سفر ملاقات آمانو با آقای روحانی برای روز يکشنبه (۲۶ مرداد) تنظيم شده است تا گفت وگويی در بالاترين سطح بين ايران و آژانس بعد از روی کار آمدن دولت تدبير و اميد صورت پذيرد.

طبق اين گزارش يوکيا آمانو روز يکشنبه قبل از ديدار با حسن روحانی با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ديدار خواهد کرد.

سال گذشته دولت حسن روحانی پس از روی کارآمدن همزمان با مذاکرات خود با گروه ۱+۵، مذاکراتش را برای رفع نگرانی های آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران آغاز کرد.

در چارچوب اين مذاکرات يوکيا آمانو آبانماه سال گذشته به ايران سفر کرد. در جريان اين سفر ايران و آژانس بيانيه مشترکی را امضا کردند که براساس ان قرار شد ايران شش اقدام عملی در راستای این بيانيه انجام دهد.

در ادامه مذاکرات بين آژانس بين المللی انرژی اتمی و ايران،‌ ترو واريورانتا، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ و همچنين ارديبشهت سال ۱۳۹۳ به تهران سفر کرد و در خصوص گام های بعدی و اقدامات عملی مذاکرات کرد.

در دور تازه مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در ارديبهشت ماه سال جاری دو طرف در بيانيه ای اعلام کردند که هفت اقدام عملی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند و بر سر پنج گام عملی بعدی بین خود به توافق رسيدند.

طبق اين توافق قرار بود که ايران اين پنچ گام عملی را تا سوم شهريور (۲۵ اوت) انجام دهد.

XS
SM
MD
LG