لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

واکنش قاسمی به اظهارات رییس «سی‌آی‌ای» درباره تحولات داخلی ایران


جان برنان
جان برنان

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۱ مردادبه اظهارات جان برنان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای» در خصوص پیامدهای توافق هسته‌ای واکنش نشان داده و گفته است، او در جایگاهی نیست در خصوص مسایل داخلی ایران اظهار نظر بکند.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی گفته است: «رئیس سازمان سی آی‌ای در جایگاهی نیست که بتواند در مورد مسائل داخلی ایران به اظهارنظرهای بی‌ربط و بی‌جا بپردازد.»

وی اضافه کرده است: این‌گونه اظهارات مقامات آمریکایی با هدف عملیات روانی در جهت ایجاد تفرقه و دوقطبی‌سازی در جامعه ایرانی صورت می‌گیرد که از نظر ما مردود و محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزوده است: به جز مباحث هسته‌ای، مذاکره دیگری بین آمریکا و ایران مطرح نبوده و نیست.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارت روز جمعه جان برنان در مؤسسه آسپن است که در پاسخ به پرسشی در خصوص توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی گفته است: به نظرم توافق هسته‌ای در راستای جلوگیری ایران از تلاش‌های ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای اقدامی درست بود و به نظر به تقویت موقعیت حسن روحانی منجر شده، فردی که بسیار میانه‌روتر از عناصر دیگر در نظام ایران محسوب می‌شود. او هم اکنون نیازمند جذب و حمایت بیشتری (از سوی مردم) است.

جان برنان با اشاره اختلافات میانه رو وتندروها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است: در درون فضای سیاسی ایران هم اکنون اختلافاتی بین میانه‌روها و تندروها وجود دارد. ما به دقت تحولات و نحوه تعامل آنها رابر سر این اختلافات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری زیر نظر داریم. به نظر ما حسن روحانی نشان داده که می خواهدایران را وارد جامعه بین‌المللی بکند.

رئیس سازمان سی آی‌ای در ادامه با اشاره به تأثیر برجام بر مسایل اقتصادی و بر زندگی روزانه مردم ایران گفته است: به نظرم خیلی‌ها از ایرانی‌ها انتظار داشتند، با (این توافق) و آزاد شدن پول‌های (ایران) خیلی زود وضع عوض شود و بر وضع آنها اثر گذاشت شود، اما این زمان خواهد برد تا تأثیر بگذارد؛ بنابراین ایران مجبور است بخش از این پول‌ها را صرف تقویت پولی خود و زیر ساخت‌هایش بکند، بنابراین کمی زمان خواهد برد تا مردم تأثیر (توافق) را در زندگی روزمره اشان احساس کنند.

جان برنان در پاسخ به پرسشی در خصوص تأثیر توافق هسته‌ای بر روابط ایران و آمریکا گفته است: هم اکنون بحث‌های گسترده‌ای بین ایران و آمریکا بر مسایل متعدد اختلافی باقیمانده در جریان است تا چگونه نظام مالی بین‌المللی با این کشور که تحریم‌های (هسته ایش) برداشته شده رابطه داشته باشد. گفت وگوهایی در جریان است و ایرانی‌ها از این بابت شاکی هستند.

وی با این حال تأکید کرده است: مسایل به آهستگی در مسیر مثبت در جریان است.

به دنبال توافق هسته‌ای یا طرح جامع اقدام مشترک (برجام) که دیماه سال گذاشته به اجرا درآمد، کلیه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته شد. اما ایران از رویکرد آمریکا در این زمینه انتقاد کرده و می‌گوید، نتوانسته است که به سهم خود از مزایای این توافق بهره‌مند شود.

در همین زمینه، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۱۱ مرداد، گفت که توافق هسته ای «بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکایی‌ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های امریکا را بار دیگر ثابت کرد».

به گفته علی خامنه‌ای، تیم مذاکره اتمی ایران در مذاکرات هفته گذشته با طرف‌های غربی به آنها «گوشزد کردند که نقض عهد می‌کنید، به تعهدات عمل نمی‌کنید و همچنان مشغول مانع‌تراشی هستید».

این در حالی است که استیون مال، هماهنگ کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای، پیشتر گفته بود، تنها شش ماه از اجرای برجام گذشته و زمان می‌برد تا تاثیرات آن بر زندگی مردم ظاهر شود.

XS
SM
MD
LG