لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

سخنگوی وزارت خارجه ایران: ترکیه مواضعی خلاف واقعیت‌ها در قبال سوریه اتخاذ نکند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه درباره نقش ایران در نقض آتش بس در سوریه گفته است، اظهارات «غیر سازنده» مقامات آنکارا در خصوص سوریه موجب پیچیده‌تر شدن بحران در این کشور می‌شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه شبه نظامیان مورد حمایت ایران را عامل نقض آتش بس در سوریه دانست و گفته بود، ایران به عنوان یکی کشورهایی که آتش بس در سوریه را تضمین کرده می‌بایست به شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی سوریه فشار وارد کرده تا آتش بس را متوقف کنند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان مولود چاووش اوغلو گفته است: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک روند سه جانبه مسکو، بر اجرای جدی توافقات آن تاکید دارد و از مقامات ترکیه به عنوان طرف دیگر این توافقات انتظار دارد مواضعی اتخاذ نکنند که خلاف واقعیت‌های موجود و تعهدات این کشور باشد.»

وی اضافه کرده است: آتش‌بس جاری در سوریه به صورت پی در پی از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور نقض شده و بر اساس اطلاعات مستند موجود، موارد نقض آتش بس از سوی گروههای مسلّح تنها در یک روز بیش از ۴۵ بار بوده است که جزئیات بیشتر آن در صورت ضرورت قابل انتشار است.

بهرام قاسمی خطاب به مقامات ترکیه گفته است: با توجه به این واقعیت‌ها اگر در پی استقرار آتش بس پایدار و فراهم کردن زمینه‌های موفقیت گفتگوهای سیاسی برای پایان بحران سوریه هستند، به عنوان طرف تضمین کننده تعهد گروههای مسلح در توافقات مسکو، ضمن اتخاذ تدابیر لازم با موارد متعدد نقض آتش بس از سوی این گروه‌ها برخورد کرده و همزمان از اتخاذ مواضع غیر منطبق با واقعیت‌ها و متهم کردن طرف‌های دیگر پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرده است: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران‌‌ همان گونه که تاکنون مساعی خود را برای تثبیت آتش بس و تسهیل راه حل سیاسی بحران سوریه به کار گرفته است، همچنان به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

پنجشنبه هفته گذشته آتش بسی سراسری در سوریه با میانجیگری روسیه و ترکیه آغاز شد.

این در حالی است که گزارش های متعددی از نقض این آتش بس تاکنون منتشر شده است.

گروه‌های شورشی مخالف حکومت بشار اسد روز شنبه هشدار داده بودند که «در صورت ادامه نقض آتش‌بس» توسط نیروهای دولتی سوریه، این آتش‌بس را «کان لم یکن» تلقی خواهند کرد.

با این حال، وزیر خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه هشدار داد مذاکرات صلح که از سوی روسیه تدارک دیده شده و قرار است در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، در صورتی که نقض رو به افزایش آتش‌بس متوقف نشود، ممکن است با شکست روبرو شود.

ایران، روسیه و گروه حزب‌الله لبنان از دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، حمایت می‌کنند، حال آنکه ترکیه همراه با برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حامی شورشیان سوری هستند.

گفت‌وگوهای صلح سوریه برای روز ۲۳ ژانویه امسال برنامه‌ریزی شده و آن‌گونه که وزیر امور خارجه ترکیه گفته است مقدمات آن از سوی کار‌شناسان روس و ترک در ترکیه فراهم شده است.

جنگ داخلی سوریه تا کنون صد ها هزار کشته و میلیون های آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG