لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

ایران از بهبود روابط بین آمریکا و کوبا استقبال کرد


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز شنبه ۲۹ آذرماه ضمن استقبال از بهبود روابط کوبا و آمريکا، آن را در راستای کاهش تنش دانسته و گفته است که تداوم چنين سياستی می تواند نتايج مفيدی در عرصه بين المللی در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌ خانم افخم درباره بهبود روابط آمريکا و کوبا گفته است:« تحول اخير در روابط دو کشور گامی رو به جلو در جهت کاهش تنش در آن منطقه قلمداد می شود که تداوم واقع بينانه و تکميل اين رويکرد می تواند آثار و نتايج مفيدی در مجموعه مناسبات کشورهای آمريکای لاتين و روند تحولات بين المللی داشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با اشاره به اذعان آمريکا به ناکارامدی رویکردش در قبال کوبا، گفته است:« تحميل سياست های انزوا و تحريم از سوی قدرت های سلطه جو در برابر اراده و پايداری ملت ها و دولتهای مستقل بی نتيجه و ناکارآمد است.»

باراک اوباما و رائول کاسترو، روسای جمهوری آمريکا و کوبا، روز ۲۶ آذرماه به طور همزمان اعلام کردند که روند عادی سازی روابط دو کشور را آغاز کرده‌اند.باراک اوباما در سخنرانی خود گفته بود که مذاکرات جدی در جريان بوده و سياست انزوای کوبا، فقدان کارايی خود را نشان داده است.

به دنبال اظهارات باراک اوباما در خصوص از سرگيری روابط بين کوبا و آمريکا پس از بيش از پنج دهه شماری از نمايندگان کنگره آمريکا با اين اقدام مخالفت کرده اند.

مارکو روبيو، سناتور جمهوری خواه از ايالت فلوريدا، که خود کوبايی‌تبار است، برقرار روباط بين کوبا و آمريکا را يک پيروزی برای هاوانا توصيف کرده و گفته است که کاخ سفيد همه چيز را در مقابل کوبا واگذار کرده و هيچ تعهد الزام‌آوری در مقابل دريافت نکرده است.

جان کری، وزير خارجه آمريکا نيز به دنبال اعلام از سرگيری روابط ميان دو کشور، گفته است که هدف دولت با کنگره، در زمينه باز کردن فضای بسته کوبا در مورد آزادی و دموکراسی، هم سويی دارد.

جان کری اضافه کرده است : در ماه‌های آينده تمرکز عمده ما، افزايش تعامل بر ادامه بهبود روابط، احترام دولت کوبا به حقوق بشر و نيز ترويج اصلاحات دمکراتيک در داخل کوبا خواهد بود.

با اين حال، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا نيز در پاسخ به پرسش‌ها در مورد امکان ديدار رائول کاسترو از آن کشور گفته است، چنين احتمالی را رد نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG