لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

وزارت کشور: هیچ مجوزی برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نکرده و نخواهيم کرد


تجمع روز شنبه در برابر سفارت عربستان در تهران
تجمع روز شنبه در برابر سفارت عربستان در تهران

به دنبال افزایش اعتراض ها به «تعرض به دو نوجوان ايرانی» در عربستان و همچنین برگزاری تجمعی در مقابل سفارت اين کشور در تهران،‌ قائم مقام وزيرکشور روز شنبه ۲۲ فروردين ماه گفته است که «هيج مجوزی» برای تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی صادره نشده و نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری، ايرنا، حسينعلی اميری، قائم مقام وزيرکشور، اظهار داشته است:« صدورمجوز برای تجمع ها به استانداری ها سپرده شده است و مسئول صدور مجوز تجمع های تهران، استاندار تهران است.»

قائم مقام وزيرکشور افزوده است: «با توجه به مسئوليت استانداری ها، وزارت کشور هيچ مجوزی را برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نکرده و نخواهد کرد.»

گزارش ها حاکی است که به دنبال انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی، صدها معترض به «تعرض» به دو نوجوان ايرانی در عربستان سعودی، روز شنبه، ۲۲ فروردين، در مقابل سفارت اين کشور در تهران تجمع کردند.

برگزاری اين تجمع در حالی بود که محمدرضا يوسفی، مديرکل سياسی استانداری تهران، اعلام کرده بود که درخواستی برای صدور مجوز برای اين تجمع ارائه نشده و اين تجمع «غيرقانونی» است.

روز دوشنبه، ۱۷ فروردين، معاون وزير خارجه ايران خبر داد که در هفته دوم تعطيلات نوروز، به هنگام بازرسی از يک کاروان عمره ايرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ايرانی، آنها را از بقيه جدا کرده و مورد آزار و اذيت جنسی قرار داده‌اند.

حسن قشقاوی، معاون وزير خارجه، در اين‌ باره گفته بود که «اعتراض شديد ايران نسبت به اين عمل شنيع» به کاردار عربستان ارائه شده «و منتظر برخورد رياض با اين افراد و اِعمال اشد مجازات آنها هستيم».

در حالی قائم مقام وزير کشور گفته است که مجوزی برای صدور تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نمی شود ، شهاب الدين چاوشی، معاون سياسی استانداری تهران، روز شنبه گفته است که «بعيد نيست» مجوزی برای تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی صادر شود،« اما نمی توان زمانی برای صدور مجوز تعيين کرد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، شهاب الدين چاوشی، معاون سياسی اظهار داشته است:« در خواستی برای تجمع مقابل سفارت عربستان داده شده که اين درخواست در حال پيگيری و رسيدگی است، ولی هنوز پاسخی به آن داده نشده است.»

در همین حال حسن قشقاوی، معاون وزير امور خارجه در امور کنسولی و پارلمانی ایران روز شنبه گفته است که مقامات عربستان سعودی پيگير مجازات متخلفان فرودگاه جده هستند.

این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرده است: مقامات سعودی گفتند که جز اعمال اشد مجازات برای دو مامور مجرم آن هم با حضور دو خانواده ايرانی، هرگز رضايت نخواهند داد.

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی همچنین گفته است: چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بين حسين صادقی سفير جمهوری اسلامی ايران در رياض با يک مقام عاليرتبه سعودی درخصوص موضوع دو مامور مجرم عربستانی انجام شد.

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، در اين ديدار مسوول عاليرتبه سعودی در پاسخ به پيگيری های سفير ايران اظهار داشت: اتفاقی که افتاد مايه تاسف شديد ما و خجالت آور است. مرتکبين اين عمل غير انسانی و ناشايست هم اکنون در زندان به سر می برند و پرونده نزد مدعی العموم است.

درحالی رسانه های اصولگرا در ایران مواضع تندی در قبال این رویداد اتخاد کرده اند، روزنامه آرمان در شماره روز شنبه خود از « موج سواری برخی فرصت‌طلبان از احساسات جريحه‌دار شده مردم » انتقاد کرده است.

گزارش ها همچنین حاکی است که احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم، در یادداشتی در روزنامه آرمان تصریح کرده است که افزایش تنش با عربستان سعودی در شرایط کنونی به نفع ایران نیست.

XS
SM
MD
LG