لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

آمریکا بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری را به ایران می‌پردازد


جان کری؛ وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری؛ وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۲۷ دیماه در بیانیه‌ای از مختومه شدن یک پرونده بین تهران و واشینگتن خبر داد که براساس آن، آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار دارایی توقیف شده ازسال ۱۹۸۱ به همراه یک میلیارد و سیصد میلیون دلار جریمه دیرکرد آن را به ایران پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بدهی متعلق به زمان وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ در ایران بوده و پس از صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه به نفع ایران، آمریکا ملزم به پرداخت آن شده است.

به گفته آقای کری، ایران پیش از قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا، برای خرید تجهیزات نظامی مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار پول امانی نزد واشنیگتن داشته که اکنون جریمه دیرکردی معادل یک میلیارد و سیصد میلیون دلار هم به آن اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر چند پرداخت این مبلغ به ایران با پرونده ایران مرتبط نیست، اما باز پرداخت این بدهی درست یک روز پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، نشان از تلاش آمریکا برای حل و فصل مسایل دیگر با ایران دارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز از حل و فصل این پرونده دفاع کرده و گفته است، میزان پرداخت شده بسیار کمتر از چیزی است که ایران به دنبال آن بوده است.

باراک اوباما تصریح کرده، به درازا کشیدن این پرونده به سود آمریکا نبود.

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در آبان ۱۳۵۸ قطع شد.

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۹ توافق کردند تا دعاویی علیه یکدیگر را در دادگاه بین‌المللی لاهه پیگیری کنند و ایران خواهان بازگردان مبالغ پرداختی برای خرید سلاح از آمریکا بود.

در همین حال، جان کری از مختومه شدن این پرنده دفاع کرده و گفته است با پرداخت این مبلغ در این زمان، ایران دیگر قادر نخواهد بود به دنبال مطالبه بیشتری باشد و به این طریق از اینکه مالیات‌دهندگان آمریکایی مجبور به پرداخت رقم بالاتری بشوند، جلوگیری شده است.

این در حالی است که پرداخت این مبلغ به ایران واکنش و انتقاد جمهوریخواهان را در پی داشته است.

رینس پریباس، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان در بیانیه‌ای گفته است که پر کردن جیب‌های دولتی که حامی اصلی تروریسم دولتی است، باعث افزایش امینت آمریکایی نخواهد شد و هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها باید این اقدام را محکوم کند.

XS
SM
MD
LG