لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

کريمی قدوسی: پيشنهاد «انتقال اورانيوم به روسيه» در مسقط به ظريف ارائه شد


جواد کريمی قدوسی، نماينده اصولگرا و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، گفته است که آمريکايی ها در مذاکرات مسقط پيشنهاد خود را برای انتقال ذخایر اورانيوم ایران به روسيه را به ویر امور خارجه جمهوری اسلامی ارائه دادند.

اين نماينده مجلس در گفت وگو با سايت «رجانيوز» که روز يکشنبه ۱۴ ديماه منتشر شده درباره گزارش های اخير در خصوص توافق امريکا و ايران برای انتقال بخشی از ذخاير اورانيوم جمهوری اسلامی به کشور سومی گفته است در جريان مذاکرات بين محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، و جان کری،‌وزير امور خارجه آمريکا در مسقط در آبان ماه سال جاری این موضوع پیشنهاد شد و یکی «بدترین طرح ها از ابتدا تا حالا» به وزیر امور خارجه ایران ارائه شد.

جواد کريمی قدوسی گفته است: «در يکی از بندهای اين طرح که موسوم به طرح نتانياهو است آورده‎اند که مواد غنی شده زير ۵ درصد به يک کشور ثالث انتقال داده شود، خودشان پيشنهاد دادند اين کشور روسيه باشد و بعدها نيز در هيچ زمانی نبايد بيش ۱۳۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده در جمهوری اسلامی موجود باشد.»

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌هايی پيشتر گزارش داده بود که ايران و آمريکا به طور موقت بر سر طرحی به توافق رسيده‌اند تا براساس ان ايران بخش قابل توجهی از اورانيوم غنی‌شده که ممکن است در «ساخت سلاح اتمی به کار رود» را به روسيه منتقل کند.

اين در حالی بود که مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز گذشته به دست آمدن هرگونه توافق درباره موضوعات مورد مذاکره در پرونده اتمی جمهوری اسلامی را تکذيب کرد.

با اين حال کريمی قدوسی گفته است محمد جواد ظريف روز سه شنبه در مجلس حضور خواهد يافت تا به پرسش ها دراين زمينه پاسخ دهد.

کريمی قدوسی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال توافق ايران با چنين اقدامی گفته است:«گر اين توافق يک در هزار صورت بگيرد، هنوز پای تيم مذاکره کننده به ميدان آزادی نرسيده، مردم اين توافق را به آتش خواهند کشيد. چرا که اينها خطوط قرمز و قطعی جمهوری اسلامی است. اين خطوط قرمز توسط خودشان يعنی کارشناسان خبره تهيه شده است و کسی هم حق عبور از آن را ندارد، همه هم موظف شده اند و موظف هستند که اگر از احساس شد قرار است از خطوط قرمز عبوری صورت بگيرد به مردم اطلاع بدهند، هم صدا و سيما و هم نمايندگان مردم اين رسالت را بر عهده گرفته اند.»

يکی از مسايل مهم مورد اختلاف بين ايران گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی ظرفيت غنی‌سازی و اورانيوم غنی‌شده در ايران است که بخشی از آن، به گفته غرب می‌تواند در ساخت سلاح اتمی استفاده شود؛ آنچه تهران تلاش برای رسيدن به آن را همواره رد کرده است.

دور بعدی مذاکرات اتمی ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، برای ۱۵ ژانويه (۲۵ دی ماه) در سطح معاونان وزيران امور خارجه برنامه‌ريزی شده است.

علاوه بر موضوع اورانيوم غنی‌شده، تعداد سانتريفيوژها در ايران نيز از موارد اختلافی ميان طرف‌ها است. اسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌ها می‌گويد که آمريکا خواستار کاستن شمار آنها دست‌کم به نصف، يعنی ۴۵۰۰ دستگاه است در حالی‌که ايران تنها با کاهشی ۲۰ درصدی و رساندن آنها به هشت هزار ماشين موافق است.

XS
SM
MD
LG