لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

ايران ۳ بلژيک ۱؛ صعود شاگردان کواچ به دور دوم


تيم ملی واليبال مردان ايران در چهارمين بازی از مرحله نخست مسابقات جهانی ۲۰۱۴، در شهر کراکوف به مصاف بلژيک رفت و ۳ بر يک برنده شد تا صعودش به دور دوم را مسجل کند. ايران يکشنبه شب در آخرين مسابقه از اين مرحله مقابل پرتوريکو قرار خواهد گرفت.

در ديگر بازی از گروه چهارم، تيم شگفتي ساز فرانسه که ايران را شکست داده بود، موفق شد آمريکا را هم ۳-۱ شکست دهد و ضمن تثبيت موقعيت در صدر جدول، صعودش به دور دوم را قطعی کند.

در دور مقدماتی اين رقابتها ۲۴ تيم در چهار گروه رقابت ميکنند. از هر گروه چهار تيم برتر به مرحله دوم صعود خواهند کرد. مرحله دوم از چهارشنبه ۱۹ شهريور در دو گروه E و F به مدت شش روز برگزار خواهد شد.

در جمع هفت تيمی که با ايران همگروه خواهند شد، فعلاً حضور فرانسه، لهستان، صربستان و آرژانتين قطعی شده. در اين مرحله تيم هايی که در دور نخست با هم بازی داشتند، نتيجه همان بازی برايشان ثبت ميشود. بنابراين هر تيم فقط چهار بازی خواهد داشت و از اين جمع، ايران رقابت مجددی با فرانسه نخواهد داشت.

بازی ايران با آرژانتين که خوليو ولاسکو سرمربی پيشين ايران را روی نيمکت دارد، مصافی جذاب برای بازيکنان و هواداران ايران به شمار ميرود.

سه تيم از هر گروه به مرحله سوم صعود خواهند کرد. شش تيم برتر نيز در دو گروه G و H پيکار ميکنند تا تيم های اول و دوم هر گروه به نيمه نهايی برسند. تيمهای سوم دو گروه نيز برای کسب مقام پنجم مصاف خواهند داشت.

تيمهای اول و دوم گروه های G و H در نيمه نهايی به صورت ضربدری مسابقه ميدهند تا تيمهای پيروز برای تصاحب جام قهرمانی در ديدار نهايی رويارو شوند. تيم های بازنده به ديدار رده بندی ميروند.

در بازی ايران با بلژيک، وندن دريز، تورلينگز سام درو، فرانک دپستر، پيتر ورهيس، سيمون دورده، ورهن نمان و درکونيگ به عنوان ليبرو برای بلژيک به ميدان آمدند.

سفيدپوشان ايران نيز با ترکيب سعيد معروف، فرهاد قائمی، سيدمحمد موسوی عراقی، عادل غلامی،امير غفور و مجتبی ميرزاجانپور و فرهاد ظريف در نقش ليبرو بازی کردند.

شاگردان کواچ در ست نخست عقب افتادند اما در پايان ۲۵ بر ۲۳ پيروز شدند. ايران ست دوم را برتر از حريف آغاز کرد و توانست با نتيجه ۲۵ بر ۱۵ به پايان برساند.

در ست سوم بلژيکي ها ۲۵ بر ۲۰ پيروز شدند تا بازی به ست چهارم کشيده شود. در اين ست باز هم ايران به برتری رسيد و اين بار نتيجه ۲۵ بر ۲۰ روی تابلو ثبت شد.

سام درو از بلژيک با کسب ۱۵ امتياز عنوان امتياز آورترين بازيکن زمين را به خود اختصاص داد. در طرف مقابل هم مجتبی ميرزاجان پور و فرهاد قائمی با ۱۳ امتياز برتر از ساير همتيميهای خود ظاهر شدند.

بلژيک پيش از اين هفت بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته و بهترين رتبه ای که کسب کرده رتبه هشتم در سال ۱۹۷۰ بوده. سال ۱۹۷۸ آخرين حضور بلژيک در رقابت های قهرمانی جهان محسوب ميشد. چنين پيشينهای به آن معناست که واليبال بلژيک پس از رکود سه دههای، مجدداً به سطح اول جهان بازگشته و در بهترين دوره تاريخي اش قرار دارد.

سرمربی بلژيک پس از شکست تيمش گفت: شانس صعودمان کمرنگ شد. برای شکست دادن ايران بايد خيلی خوب بود. ما نمايشی در حد يک تيم پيروز را نداشتيم، اگرچه خوشحالم که توانستم تيمم را پس از ست دوم به بازی برگردانم.

دومنيک باينس در ست چهارم عصبانی شده و با قطع جريان بازی، با داوران به جدال لفظی پرداخت. او درباره احتمال صعود بلژيک گفت: "بايد تيمم را برای پيروزی قاطع و کسب ۳ امتياز مقابل فرانسه آماده کنم. اگر اين اتفاق بيافتد و آمريکا هم از ايتاليا امتياز نگيرد، ميتوانيم به دور دوم صعود کنيم."

اسلوبودان کواچ نيز گفت: حسين معدنی چند ماه با من به سختی کار کرد و قبلاً هم برای اين تيم زحمت کشيده بود. جايش خالی است و من اين صعود را به او تقديم ميکنم که يادش هميشه با ماست.

کواچ بلژيک را تيمی "خيلی خوب" دانست که شکست دادنش کار آسانی نيست. او گفت: خوشحالم که توانستيم بعد از باخت به فرانسه، به آمادگی کامل برای رقابت با بلژيک برسيم. البته بازی را خوب شروع نکرديم اما رفتهرفته بهتر شديم. در پوئن های آخر ست اول هم خوش شانس بوديم.

سرمربی تيم ملی ايران درباره بازی مقابل پورتوريکو گفت: وقتی تيمی جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را ميگيرد يعنی تيم خوبی است. بايد عملکرد خوبی داشته باشيم تا بتوانيم برنده از زمين بيرون بياييم. ميخواهيم با تمام توان به مصاف حريف رفته و با کسب ۳ امتياز به مرحله دوم برويم.

XS
SM
MD
LG