لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

واليبال ايران در جمع چهار تيم برتر ليگ جهانی


تيم ملی واليبال ايران با پيروزی ۳-۱ مقابل تيم اول رده بندی جهان برای نخستين بار به جمع چهار تيم برتر ليگ جهانی صعود کرد. برتری ايران در برابر برزيل باعث شد روسيه از دور مسابقات حذف شود.

ايران با اين پيروزی چهار امتيازی شد و بالاتر از برزيل به عنوان تيم اول به مرحله نيمه نهايی راه يافت تا در مرحله بعد با تيم دوم گروه ديگر که آمريکا خواهد بود، ديدار کند. ديگر بازی نيمه نهايی را ايتاليا و برزيل برگزار خواهند کرد. روسيه با وجود برتری برابر ايران از رسيدن به مرحله نيمه نهايی بازماند.

پيش از اين در دور مقدماتی هم ايران و برزيل در تهران و سائوپائولو چهار بار به مصاف هم رفته و هر کدام دوبار برنده شده بودند. برزيل با پيروزی ۳ بريک مقابل روسيه صعودش را قطعی کرد اما روسيه برای صعود در انتظار شکست ايران بود.


اسلوبودان کواچ پس از پيروزی ايران در نشست خبری گفت: "عصباني ام! زيرا شاگردانم در ست سوم آن طور که بايد بازی نکردند، تيم ما تمرکز کافی نداشت. با اين حال نتيجه خوبی است و فردا هم قصد حريف خود را شکست دهيم."


تيم ملی ايران با ترکيب سعيد معروف، سيدمحمد موسوی، مجتبی ميرزاجان پور، امير غفور، فرهاد قائمی و فرهاد ظريف به ميدان رفت. سرمربی برزيل هم لوکارلی، ساتکامپ، رزنده، کاربونرا، والاس دسوزا، لوکاس و ماريو حونيور را روانه زمين کرد.

ست نخست: ۲۵ -۲۱ ايران

مجتبی ميرزاجان پور با سرويس های تماشايی خود بارها دريافت کننده های برزيل را ناکام گذاشت. دفاع روی تور عالی از عادل غلامی ايران را به امتياز ۱۵ رساند. بلافاصله سرمربی برزيل وقت استراحت گرفت. اسپک امير غفور هم دوبار به صورت لوکارلی خورد. بازبينی تصاوير ويديويی يک امتياز به برزيل داد.

پاس های سعيد معروف برای غفور امتياز مي آورد. خطای تور لوکارلی ايران را جلو انداخت. نووس که به بازی آمده بود يک امتياز ديگر به ايران تقديم کرد. بازی بدون توپ موسوی مهاجمان حريف را به اشتباه مي انداخت. مجتبی ميرزاجان پور يک جای خالی زيبا انداخت تا ايران برتری خود را در اين گيم به حريف ديکته کند.

ست دوم: ۲۵ – ۱۹ ايران

برزيل سه سرويس متوالی را خراب کرد. ايران از منطقه دو و چهار حملات موثری داشت. غلامی نهايت بهره را از کارهای ترکيبی می برد اما کاربونرا هم دريافت های خوبی داشت.

تماشاگران ايرانی به شدت تشويق ميکردند. سعيد معروف توپ برگشتی را با آبشار به امتياز تبديل کرد و ايران را به امتياز ۱۶ رساند. سرويس های خوب اوليويرا هم نتوانست برزيل را به بازی برگرداند.

قائمی و غفور از منطقه دو راحت آبشار ميزدند و ريکاردو نمي توانست دفاع کند. فريادهای ايران ايران تماشاگران در سال نلسون ماندلای فلورانس تکرار ميشد که آرمين تشکری با سرويس های تماشايی خود برتری ايران در اين گيم را هم تثبيت کرد.

ست سوم: ۲۵- ۲۳ برزيل

حساسيت مسابقه باعث شد آمار اشتباهات هر دو تيم در خط سرويس افزايش يابد. ايران با چهار مهاجم بازی ميکرد و تشخيص اسپکر اول برای دفاع برزيل آسان نبود.

لوکاس ادواردو در ست سوم به ميدان آمد و عملکرد آماری موفقی در تغيير روند بازی داشت. برزيل ۱۶ بر ۱۴ وقت استراحت فنی دوم را برد. رزنده باز هم اوليورا رافائل را به ميدان فرستاد که به خوبی سرويس ميزد. سرويس آرمين تشکری به آنتن خورد و اين ست با برتری برزيلي ها به پايان رسيد.

ست چهارم: ۲۸ -۲۶ ايران

سه دفاع برزيل اجازه نميدادند غفور به راحتی کار کند. چند اشتباه فردی در توپ های برگشتی باعث شد ايران سه امتياز عقب بيافتد. بازيکنان ايران در سرويس پراشتباه بودند. غفور و ميرزاجانپور توپهای خود را به اوت زدند.

برزيل ۱۶ بر ۱۴ وقت استراحت فنی را به سود خود تمام کرد. مجتبی میرزاجانپور از منطقه چهار حملات خوبی داشت. او بازی ضعيف خود در برابر روسيه را به خوبی جبران کرد.

ادواردو لوکاس يار تعويضی برزيل هم در اين گيم خوش درخشيد. اسلوبودان کواچ سرمربی ايران تصميم گرفت رضا قرا را به جای غفور به ميدان بفرستد. سرويس خوب او با دفاع بی نقص بازيکنان ايران همراه شد تا بازی به تساوی ۱۹ بر ۱۹ کشيده شود.

لوکارلی توانست با سرويس ريسکی دفاع ايران را به هم بريزد. بازی در امتياز ۲۳ مساوی شد و همين روند ادامه يافت تا اينکه ايران توانست تيم پيروز ميدان لقب بگيرد. اين برتری را ميتوان ارزشمندترين پيروزی در تاريخ واليبال ايران دانست.

هر دو بازی از رقابتهای مرحله نيمه نهايی روز شنبه برگزار خواهد شد و ايران در صورت عبور از سد آمريکا راهی فينال ميشود.

سعيد معروف در نشست خبری گفت: کسی انتظار نداشت برنده شويم. الان در جمع چهار تيم برتر هستيم و حتی اگر مقام چهارم را کسب کنيم برايمان خوب است اما چه کسی ميداند، شايد بتوانيم مدال طلا را بگيريم.

XS
SM
MD
LG