لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

«آموزش نیروهای حزب آزادی کردستان» توسط نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش


یک پایگاه آموزشی «حزب آزادی کردستان» (پاک) در عراق
یک پایگاه آموزشی «حزب آزادی کردستان» (پاک) در عراق

حسین یزدان پناه، فرمانده «حزب آزادی کردستان»، یک گروه شبه نظامی کرد ایرانی، به آسوشیتدپرس گفته است، نیروهای این گروه درچارچوب برنامه بین المللی برای حمایت از کردها در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی ، داعش، از آمریکا و کشورهای اروپایی کمک‌های آموزش نظامی دریافت کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی نوشته است،«حزب آزادی کردستان» (پاک) یکی از گروه‌های شبه نظامی کرد ایرانی است که در سال جاری در داخل خاک ایران علیه حکومت دست به اقدام مسلحانه زده است که این اقدامات تشدید سرکوب در این منطقه را درپی داشته است. با این حال نیروهای این گروه همزمان در کنار نیروهای کرد عراقی در حال جنگ علیه نیروهای گروه حکومت اسلامی در شمال عراق هستند.

طبق این گزارش،ارائه چنین کمک هایی به این گروه کرد ایرانی می تواند نشانه‌ای برپیچیدگی‌ها ائتلاف‌های و دشمنی‌ها در جنگ کنونی در عراق و سوریه باشد. این در حالی است که ایران حامی قدرتمند حکومت عراق و شبه نظامیان شیعه عراقی در جنگ علیه داعش است.

با این حال آسوشیتدپرس می گوید، احتمالا یکی از دلایلی که باعث شده است تا «حزب آزادی کردستان» از این کمک‌های آموزش نظامی بهرمند شود، این است که رسما زیر چتر گروه‌های کرد عراقی قرار داشته است، چرا که هرگونه آموزش نظامی نیروهای شبه نظامی کرد ایرانی حتی به صورت غیر مستقیم توسط آمریکا می تواند زنگ خطر را برای ایران به صدا در آورد.

حسین یزدان پناه در گفت و گو با آسوشیتدپرس اذعان کرده است که این کمک‌های آموزش نظامی فقط جهت مبارزه با نیروهای گروه داعش دریافت شده است.

فرمانده «حزب آزادی کردستان» (ایران) گفته است: آنها در چارچوب جنگ علیه داعش به ما کمک کردند و ما را آموزش دادند.

با این حال حسین یزدان پناه تاکید کرده است، جنگ علیه داعش هرگز جایگزین نبرد ما علیه حکومت ایران نخواهد شد.

وی به در این گفت وگو تصریح کرده است که «حزب آزادی کردستان» در سال جاری شش عملیات نظامی در خاک ایران انجام داده است.

آمریکا به دنبال پیشروی نیروهای گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ در عراق آموزش نیروهای کرد منطقه را برای مقابله با آنها آغاز کرد.

آسوشیتدپرس می گوید، نیروهای گروه حزب آزادی کردستان که شمار آنها به چند صد نفر می رسد، در چارچوب نیروهای کرد عراقی قرار دارند و فعالیت آنها زیر نظارت «وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان » است.

حسین یزدان پناه می گوید که تردید ندارد که آموزش دهندگان از هویت کرد ایرانی آنها مطلع بوده اند.

وی گفته است،نیروهای حزب آزادی کردستان دوره آموزشی نظامی راتوسط نیروهای آمریکایی بین ماه‌های مارس و سپتامبر ۲۰۱۵ و زمانی که در خط مقدم درمرکز استان کرکوک مستقربودند، دریافت کردند.

این در حالی است که مقام‌های ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در گفت وگو با آسوشیتدپرس هرگونه ارائه کمک آموزشی به گروه «حزب آزادی کردستان» (ایران )را رد کرده اند.

یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، نیز در این زمینه گفته است، هیچ اطلاع مشخصی از نیروهای «حزب آزادی کردستان» (ایران ) ندارم و اگر مشخص شود این نیروهای از آموزش‌ها دریافتی به جای جنگ علیه داعش برای درگیری در ایران استفاده کرده اند، احتمالا از این اموزش ها محروم خواهند شد.

XS
SM
MD
LG