لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

گرين کارت مقام های جمهوری اسلامی؛ شایعه یا واقعیت


رسانه های ایران می گویند که محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری ایران گرین کارت دارد.
رسانه های ایران می گویند که محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری ایران گرین کارت دارد.

مطلب حاضر ترجمه مقاله منتشر شده در وب سایت رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است:

مرگ بر آمريکا، در ايران شعار تکراری و آشنايی است اما بر اساس برخی گزارش ها بسياری از مقامات ارشد دولت و نمايندگان مجلس ايران مدارک اقامت و يا اجازه کار در آمريکا دارند.

چه وجه اشتراکی بين مشاوران رييس جمهور، وزير امور خارجه فعلی و تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس ايران وجود دارد؟

همه آنها گرين کارت آمريکا آمريکا دارند، البته در صورتي که گزارش ها موثق باشند.

جنجال برسر گرين کارت، مدرک اقامت دائم و اجازه کار گروهی از مقامات ايرانی در آمريکا پس از آن شدت گرفت که گروهی از نمايندگان اصولگرای مجلس گفتند يکی از مسئولان ارشد دفتر رياست جمهوری به دليل داشتن "شهروندی" آمريکا بايد بر کنار شود.

اين ۱۳ نماينده مجلس ايران که بيشترشان عضو فراکسيون"جبهه پایداری" هستند، از اين مقام نام نبردند اما رسانه های ايرانی گفتند که فرد مورد نظر آنها محمد نهاوديان، يکی از مقامات ارشد دفتر رييس جمهوری است.

بر اساس گزارش های منتشر شده محمد نهاونديان، رييس دفتر و نهاد رياست جمهوری ايران، در سال ۱۹۹۳ زمانی که در آمريکا زندگی می کرد اجازه اقامت دائم در اين کشور را دريافت کرد. در صورت درست بودن اين گزارش ها روشن نيست که در حال حاضر آيا گرين کارت او همچنان اعتبار دارد و يا نه.

اين نمايندگان مجلس به رييس جمهور هشدار داند که مشاغل و مناصب دولتی نبايد به کسانی داده شود که «زير پرچم کشورهای بيگانه سوگند وفاداری ياد کرده اند.» و افزودند که رييس جمهور بايد اين افراد را برکنار کرده و يا برای برطرف کردن مشکلات ناشی ازآن چاره انديشی کند.

دفتر حسن روحانی اين ادعا را اساسا رد کرده و افزود «دورغ محضی» است که «مطلقا» واقعيت ندارد.

روابط عمومی دفتر رييس جمهوری در بيانيه ای که در پايگاه اطلاع رسانی آن منتشر شد گفت:«اخيرا و با کمال تاسف شاهد آن بوديم که تعدادی از نمايندگان محترم افترای مجعول برخی از رسانه های افراطی وابسته به صهيونيست ها در آمريکا را تکرار نموده و عنوانی را به يکی از مسئولين ارشد دفتر رييس جمهور نسبت دادند که کذب محض بوده و به هيچ وجه واقعيت ندارد.»

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سوال در باره تابعيت دوگانه يکی از مقامات دولتی به رسانه های داخلی گفت:«اين صد درصد روغ است، هيچ مقامی در دفتر رياست جمهوری گرين کارت و يا تابعيت دوگانه ندارد.»

در همين حال ابراهيم آقا محمدی، يکی از ۱۳ نماينده ای که به رييس جمهوری نامه نوشته اند، پس از آن به سايت خبری تابناک گفت تصور می شود «دو تا سه نفر» از مقامات دولت فعلی دارای گرين کارت هستند. او افزود که او و همکارانش معتقدند اين «نوعی شهروندی» است.

آقای نهاونديان که تحصيلکرده آمريکا است تا کنون در اين باره اظهار نظری نکرده است.

اولين گزارش ها در باره گرين کارت محمد نهاونديان سال ۲۰۰۶ منتشر شد. در آن زمان روزنامه واشينگتن تايمز و چند رسانه ديگر گزارش دادند که آقای نهاونديان برای تسليم پيامی به محمد جواد ظريف، نماينده وقت ايران در سازمان ملل متحد و وزير امور خارجه کنونی، به نيويورک سفر کرده است.

به علاوه سايت خبری اصولگرای «صراط نيوز» اخيرا ادعا کرد در جريان سفرهای حسن روحانی به نيويورک (احتمالا در سپتامبر ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد) محمد نهاونديان تنها فرد در هيات ايرانی بود که به ويزای آمريکا نيازی نداشت.

با اين حال محمد نهاونديان تنها مقام دولتی ايران نيست که شايعات مربوط به داشتن گرين کارت آمريکا در مورد او مطرح شده است.

رسانه های داخلی ايران گزارش دادند که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه يا داری گرين کارت است و يا برای دريافت آن تقاضا کرده است.

وزير امور خارجه ايران که تحصيلکرده آمريکا است، اين ادعا را در جلسه رای اعتماد در مجلس ايران در سال ۲۰۱۳ تکذيب کرد و افزود با وجود اينکه ۱۰ سال واجد شرايط بوده هرگز برای اجازه اقامت دائم در آمريکا درخواست نداده و فرزندانش نيز در ايران زندگی می کنند.

وجود تحصيلکرده های ديگر آمريکا در کابينه حسن روحانی از جمله محمود واعظی وزير ارتباطات، گمانه زنی در مورد کسب اقامت دائم اين افراد همزمان با سالهای زندگی در آمريکا را بيشتر کرده است.

تصور می شود حسين موسويان، مذاکره کننده هسته ای پيشين ايران و از نزديکان حسن روحانی نيز گرين کارت دارد. يک منبع مطلع به راديو اروپای آزاد / راديو آزادی گفت حسن موسويان سال ۲۰۰۹ پس از آمدن به آمريکا به طور بی سابقه ای گرين کارت خود را با «سرعت» دريافت کرد.

او به عنوان يک نماينده غير رسمی حکومت ايران بارها نظراتش را در باره مذاکرات هسته ای، مناسبات ايران و آمريکا در رسانه های آمريکا مطرح و منتشر کرده است.

حسين موسويان دو کتاب از جمله خاطراتش در باره بحران هسته ای را نيز در آمريکا منتشر کرد.

در همين حال شايعاتی در باره گرين کارت دو سياستمدار اصولگرا نيز وجود دارد.
يکی از آنها حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماينده مجلس است که از او به عنوان مشاور اخلاقی و معنوی محمود احمدی نژاد رييس جمهور پيشين ايران ياد می شد.

مرتضی آقا تهرانی چهار سال پيش در مصاحبه ای گفت که گرين کارت او ديگر اعتبار ندارد.

رسانه های ايرانی در سال ۲۰۱۱ به نقل از او نوشتند: «بايد از کسانی که در باره گرين کارت من حرف می زنند پرسيد آيا اجازه اقامت فاقد اعتبار من در آمريکا را ديده اند؟ آيا حتی می دانند من در آمريکا چه می کرده ام؟ پس از ده سال اقامت در آمريکا، گرين کارت بايد تجديد شود و برای کسانيکه اقامت مشروط و دائم دارند پس از دو سال منقضی می شود.

گزارش هايی نيز در باره کامران باقری لنکرانی، وزير بهداشت پيشين و نامزد انتخابات رياست جمهوری و مسئله اقامت دائم او در آمريکا وجود داشته است. قبلا رسانه ها گزارش داده بودند که که پدر آقای لنکرانی بيش از سی سال در آمريکا زندگی کرده است.

کامران باقری لنکرانی در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۳ با خبرگزاری اصولگرای فارس گفت: «درحاليکه خيلی ها خودشان را برای گرين کارت آمريکا می کشند، من در ايران ماندم و با افتخار امتحانات دکترايم را تکميل کردم.»

حميد مولانا، يکی از مشاوران محمود احمدی نژاد، مقاله نويس دائمی روزنامه کيهان، استاد دانشگاه و نويسنده نيز شهروندی آمريکا را دارد.

ايرنا، خبرگزاری دولتی ايران در گزارشی که هفته پيش منتشر شد، نوشت مخالفان حسن روحانی به او و همکارانش حمله می کنند در حالی که تابعيت آمريکايی حميد مولانا و گرين کارت افراد جبهه خودشان را ناديده می گيرند.

XS
SM
MD
LG