لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

زيباری: وزرای کرد همکاری خود را با دولت مالکی به حال تعلیق در آوردند


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز جمعه ۲۰ تيرماه گفته است که در اعتراض به اظهارات نوری المالکی،‌نخست وزير عراق، تمامی وزرای کرد مشارکت خود را در دولت نوری المالکی به حال تعلیق در آورده اند. در همین حال وزارت نفت عراق می گوید،‌ پیشمرگ های کرد دو حوزه نفتی را در شمال این کشور تصرف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هوشيار زيباری گفته است: همکاری خود با دولت را به حال تعليق درآورديم.

روز پنجشنبه گفته شده بود که وزاری کرد از حضور در جلسات هيات وزیران خودداری می کنند. ولی روز جمعه هوشيار زيباری به خبرگزاری رویترز گفته است، کردها همکاری خود در وزارت خانه های امور خارجه، تجارت، مهاجرت و بهداشت و همچنين معاونت های نخست وزيری به حالت تعليق در آورده اند.

با اين حال هوشيار زيباری می گويد، کردها در نشست های پارلمان عراق برای تشکيل دولت جديد عراق حاضر خواهند شد.

به دنبال حملات پيکارجويان دولت اسلامی عراق و شام ، داعش،‌و تصرف بخش های وسيعی ازمناطق سنی نشين عراق توسط اين گروه روابط بين نوری المالکی، نخست وزير شيعه، و اقليم کردستان عراق تيره شده است. نوری المالکی روز چهارشنبه اقليم کردستان را به همکاری با گروه داعش متهم کرد.

هوشيار زيباری گفته است،‌ درصورتی که دولت جديد و فراگير به زودی تشکيل نشود عراق با خطر تجزيه به سه کشور رو به رو است.

وی با در خواست از گروه های سياسی عراق برای تشکيل هرچه سريعتر دولت جديد گفته است: ضروری است که رهبران گروه های مختلف با يکديگر همکاری کرده و عراق جديد را ايجاد کنند. عراق فدرال، براساس اصول قانون اساسی.

هوشيار زيباری هشدار داده است در غير اين صورت پیامد تشديد تنش ها بسيار زيانبار خواهد بود، تجريه کامل و فروپاشی عراق را درپی خواهد داشت.

در همین حال گزارش ها حاکی است که نوری المالکی، حسين شهرستانی معاون خود در امور انرژی، را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب کرده است.

انتخابات جديد پارلمان عراق در ماه آوريل برگزار شد و ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی توانسته بيش از ۹۰ کرسی را به دست بياورد و درصدد تشکيل دولت ائتلافی است. اين درحالی است که سنی ها ، کردها و برخی از گروه های شيعه خواستار کناره گيری نوری المالکی هستند.

همزمان با تشديد تنش بين دولت عراق و اقليم کردستان منابع دولت عراق می گويند که پيشمرگ های کرد تاسيسات دو حوزه نفتی در شمال عراق را تصرف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت نفت عراق روز جمعه اعلام کرده بود که گروهی از پيشمرگ های کرد ميدان های نفتی کرکوک و « بِی حسن» را در نزديکی کرکوک اشغال کرده اند.

وزارت نفت عراق اين اقدام را خلاف قانون اساسی اين کشور و تهديدی برای وحدت ملی عراق دانست.

این در حالی است که سخنگوی پيشمرگ های اقليم کردستان عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است: نيروها کرد به هيچيک از ميدان های نفتی کرکوک نزديک نشده اند.

XS
SM
MD
LG