لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

درخواست آيت‌الله سيستانی برای تعیین نخست‌وزير جدید عراق تا سه‌شنبه


پارلمان عراق
پارلمان عراق

نماينده آيت‌الله علی سيستانی، اصلی‌ترين مرجع تقليد شيعه عراق، روز جمعه ششم تیرماه از گروه‌های سياسی در عراق خواسته است تا پيش از نشست آتی پارلمان عراق در سه شنبه هفته آينده بر سر نخست‌وزير جدید توافق کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احتمالا در خواست آيت الله سيستانی برای تسريع انتخاب نخست وزير جدید عراق باعث خواهد شد تا اين روند سرعت بيشتری به خود بگيرد. پس از انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۰ اختلافات گروه های سياسی باعث شد تا دولت جديد پس از ۱۰ ماه تشکيل شود.

اين در حالی است که آمريکا نيز خواستار دولتی فراگير و جديد در عراق است تا از اين طريق دولت جدید بتواند حمايت گروه های متخلف قومی در عراق را برای مقابله با پيکارجويان دولت اسلامی عراق و شام، داعش، به همراه داشته باشد.

طی هفته های اخير نيروهای داعش بدون مقاومت جدی نيروهای دولتی توانسته اند بخش های مهم سنی نشين عراق را تصرف کرده و خود را به چند ساعتی بغداد، پايتخت برسانند.

براساس قانون اساسی جديد عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، روسای سه قوه از بين گروه های قومی و مذهبی عراق انتخاب می شوند. طبق قانون اساسی رييس جمهوری کرد، نخست وزير شيعه و رييس مجلس سنی خواهد بود.

عبدالمهدی الکربلايی، نماينده آيت‌الله علی سيستانی، در نماز جمعه کربلا گفته است: گروه های سياسی می بايست بر تعيين اين سه پست( رييس جمهوری، نخست وزير و رييس مجلس) تا پيش از روز (سه شنبه) توافق کنند.

ائتلاف قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزير کنونی، توانسته است بيشترين کرسی های پارلمان را در بين گروه های شيعه به خود اختصاص دهد. اين در حالی است که برخی از گروه های سياسی شيعه از احتمال انتخاب فرد ديگری به جای نوری المالکی صحبت می کنند.

گروه های سنی نوری المالکی را فرقه گرايی و ناديده گرفتن حقوق اقليت عرب سنی متهم می کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، متحدان نوری المالکی می گويند، در خواست آيت الله سيستانی برای تسريع تشکيل دولت جديد بمثابه کنار گذاشتن نوری المالکی نيست بلکه سرعت بخشيدن به اين روند است.

از زمان انتخابات پارلمانی عراق در ماه اوريل سال ميلادی جاری، نوری المالکی تلاش کرده است تا راس دولت ائتلافی جديد قرار گيرد.

نمايندگان پارلمان جديد عراق روز سه شنبه دهم تيرماه اولين جلسه رسمی خود را برای تعيين دولت جديد اين کشور تشکيل می دهند.

نوری المالکی روز پنج شنبه دستور تشکيل جلسات پارلمان را صادر کرد.

XS
SM
MD
LG