لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

ده‌ها نفر در حمله انتحاری در مقدادیه عراق کشته شدند


محل یک حمله انتخاری در عراق (عکس آرشیو)
محل یک حمله انتخاری در عراق (عکس آرشیو)

منابع پلیس عراق می‌گویند، دست کم ۴۰ نفر در یک انفجار انتحاری در یک مراسم خاکسپاری در شهر مقدادیه در عراق کشته شده‌اند. همچنین حمله انتخاری به یک پست بازرسی نیروهای امنیتی در بغداد هشت کشته برجای گذاشته است.

به گزارش رویترز، منابع پلیس عراق گفته‌اند، در انفجار انتحاری درمراسم ترحیم در مقدادیه، در استان دیاله در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی بغداد، در روز دوشنبه دهم اسفندماه، شش فرمانده محلی شبه نظامیان شیعه گروه «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) نیز کشته شده‌اند.

منابع پلیس همچنین اضافه کرده‌اند که ۵۸ نفر نیز در این حمله زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است، گروه حکومت اسلامی (داعش)، در پیامی در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله انتخاری را برعهده گرفته است.

شاهدان عینی می‌گویند، چهارتن از فرماندهانی که در این عملیات انتخاری کشته شده‌اند، عضو گروه شبه نظامیان شیعه «عصائب اهل حق» بوده‌اند.

شبه نظامیان شیعه حشد الشعبی در تامین امنیت برخی از مناطق استان دیاله با نیروهای دولتی همکاری می‌کنند.

رویترز، می‌گوید، پس از یک حمله انتحاری در ماه گذشته در استان دیاله، شبه نظامیان شیعه مساجد و خانه‌های اهل تسنن در این استان را مورد حمله قرار داده‌اند. این در حالی است که شبه نظامیان شیعه دست داشتن در این حملات را تکذیب می‌کنند.

سال گذشته نیروهای دولتی اعلام کردند، توانسته اند که نیروهای گروه حکومت اسلامی را از استان دیاله بیرون برانند، اما به رغم این، هنوز نیروهای گروه حکومت اسلامی در برخی از مناطق این استان حضور و فعالیت دارند.

روز گذشته نیز در یک حمله انتحاری یک در بازار خرید و فروش تلفن همراه در شهرک صدر دست‌کم ۷۰ کشته و بیش ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

طی یک سال اخیر نیروهای دولتی با همکاری شبه نظامیان شیعه توانسته اند بخشی از مناطق غربی عراق را از نیروهای موسوم به گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرند.

همچنین ائتلافی بین المللی به رهبری آمریکا نیز علیه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه دست به حملات هوایی می‌زند.

نیروهای عراقی موفق شده‌اند شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» را از مرکز استان انبار عقب برانند و در حال آماده‌سازی عملیات علیه این گروه در موصل، مرکز اداری استان نینوا، هستند.

XS
SM
MD
LG