لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

هشدار حیدر العبادی به ترکیه درباره پیامدهای مداخله نظامی در عراق


کاروان نیروهای زرهی ترکیه (عکس از آرشیو)
کاروان نیروهای زرهی ترکیه (عکس از آرشیو)

به دنبال استقرار نیروهای ترکیه در مرز مشترک با عراق، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز سه شنبه ضمن هشدار نسبت به پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در عراق، گفته است، بغداد خواهان جنگ نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر العبادی در یک برنامه تلویزیونی زنده گفته است: «تجاوز ترکیه به خاک عراق منجر به تجزیه ترکیه خواهد شد.»

ترکیه اصرار دارد تا در نبرد برای آزادسازی موصل از کنترل گروه حکومت اسلامی مشارکت داشته باشد، اما در مقابل عراق باهرگونه حضور نیروهای ترکیه در خاک خود مخالفت کرده و می‌گوید که نیروهای ترک حاضر در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل باید از خاک عراق خارج شوند.

نخست وزیر عراق روز سه شنبه تصریح کرده است: «ما خواهان جنگ با ترکیه نیستیم، ما به دنبال رویارویی با ترکیه نیستیم.»

حیدرالعبادی اضافه کرده است: اما اگر رویارویی رخ بدهد، برای آن آمادگی داریم. ما (ترکیه) را به عنوان دشمن خود تلقی خواهیم کرد و با آن مثل دشمن برخورد خواهیم کرد.»

یک منبع نظامی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است: ترکیه شماری تانک و توپخانه در کنار مرز جنوب شرقی این کشور با عراق مستقر کرده است.

وی اضافه کرده است: ستونی متشکل از ۳۰ خودروی زرهی از آنکارا راهی شهر سیلوپی در مرز دو کشور شده است و هم اکنون این ستون زرهی به استان «آدانا» در جنوب ترکیه رسیده است.

در همین حال، فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، روز سه شنبه تاکید کرده است، استقرار نیروهای نظامی در مرز با عراق در راستای حفظ آمادگی برای «تحولات مهم» در منطقه است.

فکری ایشیک گفته است: ترکیه در آماده کردن خود برای رویدادهایی است که در آینده ممکن است رخ بدهند.

تنش در روابط عراق و ترکیه طی ماه‌های گذشته تشدید شده است. حضور نیروهای ترکیه در پایگاهی در شمال عراق باعث شد تا جنگ لفظی شدیدی بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و حیدر العبادی روی بدهد.

نیروهای ارتش عراق به همراه پیشمرگ‌های اقلیم کردستان و شبه نظامیان شیعه از دو هفته پیش عملیاتی را برای آزادسازی موصل آغاز کرده‌اند. موصل دومین شهر بزرگ عراق از دو سال پیش تحت کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده است.

XS
SM
MD
LG