لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

دولت عراق: تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» توسط گروه «حکومت اسلامی»


نمایی از شهر باستانی نمرود
نمایی از شهر باستانی نمرود

دولت عراق روز پنجشنبه پنجم مارس اعلام کرده است نيروهای گروه «حکومت اسلامی» ، موسوم به داعش، با استفاده از بولدوزر تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» متعلق به دوره آشوريان را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق اعلام کرده است: نيروهای گروه حکومت اسلامی در تازه ترين حمله خود به ميراث فرهنگی عراق، با استفاده از بولدوزر و ديگر وسايل نقليه سنگين به تخريب شهر باستانی «نمرود» پرداخته اند.

يک مقام وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق ضمن تاييد خبر تخريب آثار باستانی شهر نمرود، به خبرگزاری فرانسه گفته است: تخريب اين آثار باستانی بعد از نماز ظهر انجام شده است.

اين مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، همچنين گفته است، ابعاد تخريب اين شهر هنوز مشخص نيست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهر نمردود، يکی از نگین های تمدن دوران آشوريان است که در قرن ۱۳ پيش از ميلاد در نزديکی رود دجله بنا شده است. اين شهر در ۳۰ کيلومتری شهر موصل قرار دارد.

عبدالامير همدانی، يک باستان شناس عراقی دانشگاه استونی بروک در ايالت نيويورک، در اين زمينه گفته است: متاسفانه بايد بگويم همه منتظر اين رويداد بوديم. برنامه آنها اين است که ميراث عراق را نابود کنند.

اين باستانشناس عراقی تصريح کرده است: اقدام بعدی آنها نابودی شهر «هترا» خواهد بود. واقعا اين خبر ها اسفناک است.

شهر هترا يا «الحضرا» در استان نينوای عراق و در ۱۵۰ کيلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد و از شهرهای دوره اشکانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه محوطه باستانی شهر «هترا» در فهرست «ميراث جهانی» يونسکو ثبت شده است.

در حالی خبر تخريب شهر نمرود منتشر شده است، که دو هفته پیش گروه حکومت اسلامی (داعش سابق)، ويدئويی منتشر کرد که اعضای اين گروه را در حال تخريب آثار باستانی موزه موصل با پتک و مته‌های بزرگ برقی نشان می‌دهد.

گروه حکومت اسلامی در تابستان سال جاری توانست بخشی های وسیعی مناطق سنی نشین از جمله استان نینوا و شهر موصل را به تصرف خود در آورد.

نبرد نیروهای عراقی با همکاری ایران برای بازپس گیری بخشی های از این مناطق هم اکنون در استان صلاح الدین و شهر تکریت در جریان است.

XS
SM
MD
LG