لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

شاخه گروه حکومت اسلامی در عربستان خواستار پاکسازی شيعيان از اين کشور شد


حمله انتحاری به مسجد شیعیان در نزدیکی شهر قیطف در عربستان.
حمله انتحاری به مسجد شیعیان در نزدیکی شهر قیطف در عربستان.

شاخه گروه حکومت اسلامی (داعش) در عربستان سعودی خواهان پاکسازی قومی شيعيان از شبه جزيره عربستان شده است.

به گزارش روز شنبه نهم خردادماه خبرگزاری رويترز، «سايت» يک نهاد نظارت و مانتيورينگ در آمريکا، اعلام کرده است که شاخه گروه حکومت اسلامی در عربستان همچنين از جوانان عربستانی خواسته است در راستای تحقق این هدف با پیوستن به این گروه دست به اقدام بزنند.

طبق اين گزارش، در يک فایل صوتی ۱۳ دقيقه ای این سخنگوی شاخه عربستان گروه حکومت اسلامی خطاب به مردم عربستان گفته است: همه دشمنان اسلام را و به ويژه شيعيان را بکشيد.

وی اضافه کرده است: چه بسا اگر اين مشرک ها در شبه جزيره «محمد» زندگی کنند.

اين سخنگوی شاخه عربستان گروه حکومت اسلامی همچنين تاکيد کرده است: آنها مشرک و مرتد هستند و ريختن خون آنها واجب است، پول (و دارايی) آنها بايد گرفته شود. برما واجب است که آنها را بکشيم و... زمين را از وجود اعتقادات ناپاک آنها، پاک کنيم.

اقلیت شیعه در عربستان سعودی در شرق این کشور و در مناطق نفت خیز زندگی می کنند.

تاکنون دو حمله به مساجد شيعيان عربستان در اول خردادماه و هشتم خرداد توسط گروه حکومت اسلامی انجام شده است که دستکم ۲۵ کشته برجای گذاشته اند.

در پاييز سال گذشته نیز در حمله افراد مسلح به مراسم عاشورا در منطقه الدلوه در شرق عربستان دستکم هشت تن کشته شدند.

به گزارش رويترز، هرچند اين سخنگوی شاخه گروه حکومت اسلامی در عربستان از حمله انتحاری روز اول خرداد به نمازگزاران شيعه در روستايی در نزديکی «قطيف» نام برده است، ولی وی به حمله در هشتم خردادماه در «دمام» اشاره ای نکرده است.

دولت عربستان حملات به شیعیان را اقدامی تروریستی خواند و اعلام کرد تمام تلاش خود را برای تعقیب و مجازات عانلان این حملات به کار خواهد بست.

اين سخنگوی شاخه عربستان گروه حکومت اسلامی از جوانان عربستان خواسته با پيوستن به اين گروه «تهديد شيعه» را رفع کنند، چرا که ملک سلمان، پادشاه عربستان قادر به محافظت از آنها نيست.

وی خطاب به جوانان عربستانی گفته است: آنها جرقه را زده اند، اما شما بايد آتشی بيفروزيد که صورت رافضی ها (شيعيان) و مرتدها را با آن بسوزانيد.

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، پيشتر در ۲۲ ارديبهشت در فايلی صوتی گفته بود حاکمان عربستان سعودی «مشروعيت خود را از دست داده‌اند» و «پايان آنها نزديک است».

صدای منتسب به ابوبکر بغدادی می‌گويد: «آنها {حاکمان عربستان سعودی} مشروعيت ادعايی خود را از دست داده‌اند. هنگامی که آنها احساس کردند که اربابان‌شان، صليبيون و يهوديان، رافضی‌ها (شيعيان) را جايگزين آنها کرده‌اند، جنگ ادعايی خود عليه رافضی‌ها در يمن را به راه انداختند.»

منظور ابوبکر البغدادی از جنگ یمن اشاره به حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به مواضع حوثی ها در یمن است. عربستان و کشورهای متحد آن طی بیش از دو ماه گذشته حملات هوايی عليه مواضع شبه نظاميان شيعه حوثی در يمن انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG