لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۸

«موافقت» اسرائیل و حماس با آتش بس ۷۲ ساعته


دولت اسرائيل و شبه نظاميان حماس در غزه بار ديگر با ميانجی گری مصر با يک آتش بس ۷۲ ساعته ديگر موافقت کرده اند.

براساس گزارش رسانه های اسرائيل، آتش بس از نيمه شب يکشنبه و در نخستین دقایق بامداد دوشنبه، بيستم مرداد، يازدهم اوت، به وقت محلی آغاز می شود.

رسانه های منطقه می گويند که حماس نيز بنا به درخواست مصر، با اين آتش بس در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه اين هفته موافقت کرده است.

عزت الرشق، مقام ارشد حماس که در مذاکرات قاهره شرکت دارد، موافقت حماس را تاييد کرد.

ساعت هشت بامداد جمعه گذشته، با به سرآمدن اولين مهلت ۷۲ ساعته وقفه در آتشباری ها، حملات راکتی از غزه به اسرائيل از سرگرفته شد زيرا سران حماس گفته بودند با تمديد آتش بس موافقت نکرده اند.

ارتش اسرائيل نيز از پيش از ظهر جمعه، پس از آنکه مدت دو ساعت و نيم به شبه نظاميان برای قطع حملات راکتی فرصت داد، آتشباری های هوايی و دريايی خود عليه هدف های متعلق به شبه نظاميان در غزه را از سرگرفت.

در سه روزی که حملات متقابل تجديد شده، بيش از هفتاد راکت به اسرائيل شليک شد و اسرائيل نيز به هدفهای ديگری درغزه حمله کرد و دستکم دوازده نفر را از پای درآورد.

به گزارش رویترز، منابع بیمارستانی در غزه اعلام کرده اند در حملات روز یکشنبه اسرائیل به غزه دستکم پنج تن از جمله یک پسر ۱۴ ساله و یک زن کشته شدند.

دولت اسرائيل اعلام کرده است با آغاز آتش بس جديد، آماده است که هيات مذاکره کننده را به گفت و گوهای قاهره برگرداند.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائيل، هيات اسرائيلی روز دوشنبه، بيستم مرداد به قاهره خواهد رسيد.

عزام الاحمد، رييس هيات فلسطينی در مذاکرات قاهره، يکشنبه نوزدهم مرداد تهديد کرده بود که اگر هيات اسرائيلی به مذاکرات بازنگردد، فلسطينيان نيز مصر را ترک خواهند کرد زيرا به گفته وی، مذاکرات يکجانبه ميان فلسطينيها با مقامات مصر «بيهوده» است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، يکشنبه در نشست دولت خود در وزارت دفاع اين کشور، بازگشت هيات اسرائيلی به مذاکرات را به قطع حملات راکتی به اسرائيل موکول کرده بود.

دومين آتش بس ۳ روزه در حالی مورد موافقت طرفين بحران قرار گرفته است که شرايط جنگی غزه و اسرائيل، سی و چهارمين روز خود را پشت سر گذاشته بود.

رفع کامل حصر غزه، برپايی بندر، احداث فرودگاه، گشايش کامل و بی وقفه همه گذرگاههای غزه چه در مرز مشترک با اسرائيل و چه در مرز با مصر و نيز آزادی شماری از زندانيان فلسطينی، عمده درخواستهای حماس است.

چهره هايی از حماس، جهاد اسلامی فلسطين در هياتی که عزام الاحمد و ماجد الفرج، دو مقام ارشد حکومت خودگردانی رياست آن را در دست دارند، از هفته گذشته با مقامات مصر در تماس نزديک بوده اند.

به گزارش رویترز، از آغاز زمان درگیری بین اسرائیل و گروه های فلسطینی در غزه از هشتم ماه ژوئیه تاکنون دستکم یک هزار و ۸۹۵ تن در این منطقه کشته شده اند. در همین مدت نیز دستکم ۶۷ اسرائیلی کشته شدند.

«آشکارا »‌ حمایت می کنیم

همزمان با تلاش های دولت مصر در ميزبانی هيات هايی از اسرائيل و فلسطينی ها، با هدف مبدل کردن وقفه در آتشباری های بحران غزه به آتش بسی پايدار، مقامات جمهوری اسلامی ايران همچنان بر «لزوم تسليح کرانه باختری به سلاح مانند غزه» سخن می گويند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، ماه گذشته دو بار گفته بود، «تنها راه کاستن از محنت ملت فلسطين، تسليح کرانه باختری مانند غزه است»، و نيز آتش بس در جنگ پرتلفات جاری را «راه حلی آمريکايی» ناميده بود.

حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران ايران، يکشنبه نوزدهم مرداد، دهم اوت، در برنامه زنده تلويزيونی در سيمای جمهوری اسلامی ايران، با نام «نگاه يک»، تسليح کرانه باختری و «طی شدن روند غزه در کرانه باختری» را «حتمی» ناميد و گفت «ايران آشکار از فلسطين و مقاومت آن حمايت می کند».

به گفته اين مقام ارشد سپاهی، «هر حمايتی که ديگران تصور کنند، در دستور کار ايران است و ايران آشکارا کار خود را می کند».

حسین سلامی گفته است، بُرد موشک هايی که نيروهای مقاومت (منظور؛ تشکل های مسلح همسو با ايران) دارند، ۱۶۰ کيلومتر است و اکنون تمامی اسرائيل «زير بُرد موشکی» نيروهای فلسطينی است.

جانشين فرماندهی سپاه پاسداران ايران به طور تلويحی از فلسطينی ها خواست که تن به آتش بس ندهند؛ وی گفت «خسارات آتش بس برای آنها بيشتر از جنگ است».

قاسم سليمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نيز دو هفته پيش در نامه ای به فرماندهان شاخه های نظامی همه تشکل های فلسطينی فعال درغزه نوشته بود که خلع سلاح غزه، «يک توهم دست نيافتنی و يک خواب آشفته» است که «هرگز عملی نخواهد شد».

نخست وزير، وزير دفاع و وزير راهبردی اسرائيل در روزهای گذشته چند بار گفته اند، ايران با حمايت هايش از «گروه های تروريستی» نقش فعالی در بحران نظامی جاری داشته است.

XS
SM
MD
LG