لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

جایزه گاو برنزی برای علیرضا جهانبخش


ستاره جوان تیم ملی فوتبال ایران که با گلزنی‌هایش در باشگاه نایمخن باعث شده این تیم در صدر جدول لیگ دسته دوم هلند قرار بگیرد، عنوان بهترین بازیکن نیم فصل این مسابقات را نصیب خود کرد.

اگر نایمخن عنوان قهرمانی را کسب کند، به طور مستقیم راهی دسته اول خواهد شد. بنا بر سنت لیگ دسته دوم، جایزه گاو برنزی در پایان نیم فصل به بهترین بازیکن اهدا می‌شود که رسماً اعلام شده به علیرضا جهانبخش اهدا خواهد شد.

جهانبخش به تازگی همراه با تیم ملی ایران در اردوی پرتغال حضور داشت و یکی از دو گل ایران در برابر باشگاه اشتوریل را هم به ثمر رساند.

او در این باره یادآور شده: "از همان اول فصل که در نایمخن ماندنی شدم دوست داشتم تأثیرگذار باشم و بازی به بازی سعی می‌کردم شرایط بهتری داشته باشم."

جهانبخش درباره جایزه‌اش هم به فارس نیوز گفته: "دوست داشتم کیفیت فوتبال و فوتبالیست ایرانی را به خوبی نشان دهم و امیدوارم این باعث شود راه برای سایر بازیکنان ایرانی در اروپا باز شود. مهم‌ترین موضوع این است که بتوانم این روند را حفظ کرده و عملکردم مقطعی نباشد."

زمانی که تیم ملی ایران در اردوی پرتغال حضور داشت، بارت فان اينگن مدير ورزشی نایمخن با اشاره به وضعيت بد اقتصادی تيمش گفت: "تابستان چند پيشنهاد برای فروش جهانبخش داشتيم ولی از لحاظ مالی چشمگير نبود. به همين خاطر ترجيح داديم عليرضا را حفظ کنيم اما شايد مجبور شويم در نقل و انتقالات ژانويه او را بفروشيم."

جهانبخش درباره اینکه چقدر ممکن است در نقل و انتقالات زمستانی یعنی طی سه ماه آینده از باشگاهش جدا شود، می‌گوید: "حضورم در لیست فروش، گمانه‌زنی رسانه‌ای بود نسبت به شرایط سخت باشگاه نایمخن که از لحاظ مالی به آن تعادلی که باید نرسیده، منتظر می‌مانم تا ببینم در نقل و انتقالات زمستانی چه پیش خواهد آمد."

جهانبخش فوتبال را از ۱۲ سالگی با بازی در تیم‌های پیام البرز و پرشین قزوین آغاز کرد. سپس به جوانان داماش تهران رفت. از این تیم توسط علی دوستی‌مهر به تیم ملی جوانان ایران دعوت شد.

از نیم فصل دوم در بزرگسالان داماش تهران هم بازی کرد. در ۱۲ بازی ۷ گل زد تا تیمش از لیگ دو به دسته اول صعود کند. مربی‌اش در داماش تهران مارکار آقاجانیان بود.

او در پست‌های مهاجم و گوش راست بازی می‌کند اما دینورزاده مربی داماش گیلان از او به عنوان دفاع راست استفاده کرد. وقتی مهدی تارتار هدایت داماش گیلان را برعهده گرفت به عنوان هافبک چپ از او بازی گرفت.

با توجه به رویه امیر عابدینی مدیرعامل داماش به تغییر مکرر سرمربی، رفت و آمد مربیان در داماش گیلان زیاد بود. مربیانی که گاهی جهانبخش را روی نیمکت می‌نشاندند. اما او همان موقع در مصاحبه با سایت این باشگاه درباره سقف آرزوهای فوتبالی اش گفت: "شک نکنید از کسانی خواهم بود که می‌توانم لژیونر خوبی برای ایران باشم."

آرزویی که زود به واقعیت پیوست. او که در ۱۷ سالگی اولین بازی در لیگ برتر را برای داماش گیلان انجام داده بود، به وعده‌اش عمل کرد و به باشگاه نایمخن هلند پیوست. تیمی که گرچه به دسته پایین‌تر سقوط کرد اما دو گل زیبای جهانبخش به آژاکس در پایان لیگ و تبدیل شکست ۲-۰ به تساوی ۲-۲ در آمستردام، اعتبار و شهرتی ناگهانی در هلند برایش به ارمغان آورد.

اولین بازی ملی را مهر ۹۲ در ورزشگاه آزادی تهران مقابل تایلند و در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا انجام داد. در بازی برگشت مقابل همین تیم، اولین گل ملی‌اش را به هدف نشاند.

جهانبخش در جام جهانی و نخستین بازی ایران که مقابل نیجریه برگزار شد، در دقیقه 73 جای اشکان دژآگه را گرفت. در دیدار بعدی که بازی با آرژانتین بود، در دقیقه 85 باز جای دژآگه به زمین آمد و در همان دقایق کوتاه با چرخش در میانه زمین و ارسال پاس، موقعیتی طلایی را خلق کرد.

بیشترین حضورش در جام بیستم، بازی با بوسنی بود که در دقیقه ۶۳ به جای احسان حاج صفی در ترکیب اصلی قرار گرفت.

با پیشرفت سریع جهانبخش ۲۱ ساله که حالا ۱۰ بازی رسمی ملی دارد، به نظر می‌رسد در جام ملت‌های آسیا در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان برود.

XS
SM
MD
LG