لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

جنتی: رسيدگی به پرونده يکی از سران فتنه با فشارهای زياد عقب می‌افتد


احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در خطبه های نمازجمعه ۲۰ تيرماه با تقدير از اقدامات قوه قضائيه ايران در برخورد« قاطع» با معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ گفته است، رسيدگی به پرونده يکی از رهبران اين اعتراضات سه سال است که با «فشارهای زياد» عقب می افتد.

به گزارش خبرگزاری مهر دبير شورای نگهبان گفته است:«رسيدگی به پرونده يکی از سران فتنه که سه سال است دائما پر می شود و غنی‌ترين پرونده را دارد با فشارهای زياد عقب می افتد و من نمی دانم مگر بعضی ها خونشان از ديگران رنگين تر است، مگر کسی که جرم کرده نبايد دستگاه قضايی با آن برخورد کند؟ چرا بايد دستگاه قضا تبعيض قائل شود؟ چرا فشارها مانع اجرای عدالت می شود؟»

احمد جنتی به طور مشخص نامی از اين رهبر اعتراضات سال ۱۳۸۸ نبرده است.رهبر جمهوری اسلامی و رسانه های نزديک به وی از اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

بسياری از اصولگرايان، از محمد خاتمی، رييس جمهوری اسبق ايران، در کنار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان يکی از «سران فتنه ۸۸» ياد می کنند.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی، دو نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، به همراه زهرا رهنورد،‌ همسر ميرحسين موسوی، از بهمن سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه در دادگاه در حصر بسر می برند.

در حالی اجمد جنتی از تاخير در محاکمه يکی از رهبران «فتنه» انتقاد کرده که دو هفته پيش ۱۰ نماينده مجلس ايران در تذکری به مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری ايران، خواستار «اجرای حکم ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان بودن محمد خاتمی توسط قوه قضائيه شدند.»

در همين زمينه،‌ جواد کريمی‌قدوسی، از نمايندگان اصولگرای مجلس در هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصويری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البيان‌شدن خاتمی به شورای عالی امنيت‌ملی ابلاغ شد، مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پيش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود.»

دولت روحانی و «چراغ سبز به فتنه گران»

احمد جنتی در بخش ديگری از خطبه های نماز جمعه تهران از حضور معترضان به انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ در دولت حسن روحانی انتقاد کرده و گفته است:«در شرايط جديد متاسفانه دائما چراغ سبز به فتنه گران نشان داده می‌شود و با کلمه اعتدال اميدوارشان کرده‌اند. عناصر مرتد، سابقه دار، محکوميت دار و زندان رفته يکی يکی راهشان باز شده و اميدوار شدند تا بتوانند بيايند و پست‌ها را اشغال کنند.»

وی اضافه کرده است:«بازگرداندن مقصران فتنه ۸۸ که توسط مراجع ذی‌صلاح اخراج شدند يا برای فرار از محاکمه استعفا دادند و يا اينکه نيروهای مومن را از دانشگاه‌ها اخراج کردند و يا اينکه با ادامه سرپرستی روسای دانشگاه‌هايی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نياوردند به نوعی دهن‌کجی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

احمد جنتی همچنين به روند استيضاح وزير علوم اشاره کرده و گفته است:« من نمی‌دانم اين چه برخوردی بود که مجلس انجام داد. اين بايد عمل شود. گفته‌اند که آنها وعده‌هايی داده‌اند و استيضاح‌کنندگان باور کرده‌اند. اميدوارم که اين‌طور باشد، اما بنده شخصا باور نمی‌کنم.»

پيشتر يک سخنگوی هيات رييسه مجلس گفته بود که در نشست بين رضا فرجی‌دانا و نمايندگان خواهان استيضاح او در۱۶ تيرماه دو طرف با تعويق استيضاح موافقت کردند.

حضور برخی از مديران دوران محمد خاتمی در وزارت علوم واکنش اصولگرايان را در مجلس در پی داشته است.

تغيير روسای دانشگاه ها، بازگشت به تحصيل دانشجويان ستاره دار و همچنين «بحران سازی» درباره مساله سه هزار بورسيه در دولت احمدی نژاد از جمله دیگر مسايلی است که به عنوان محورهای طرح استيضاح وزير علوم مطرح می شود.

XS
SM
MD
LG