لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

احمد جنتی: آمريکا می‌خواهد ما را دنبال نخود سياه بفرستد


احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن با حمايت از اظهارات رهبر ايران در خصوص ضرورت یک مرحله ای بودن توافق هسته ای بين ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفته است، آمريکا درصدد است تا با دو مرحله ای کردن توافق هسته ای، جمهوری اسلامی را به دنبال «نخودسياه» بفرستد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، احمد جنتی که در حاشيه راهپيمايی سالگرد انقلاب صحبت می کرد، در خصوص دلايل مخالفت علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با دو مرحله ای شدن توافق هسته ای ايران با کشورهای ۱+۵ گفته است:« آمريکا می خواهد ما را به دنبال نخودسياه بفرستد و تيم مذاکره کننده هسته ای بايد به خوبی بيانات رهبر انقلاب را در دستور کار قرار دهند.»

اشاره احمد جنتی به اظهارات روز يکشنبه علی خامنه ای است که گفته بود که کليات و جزييات توافق هسته ای بايد هم‌زمان به دست بيايد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود:«اين حرف را که می‌گويند در يک برهه درباره اصول کلی توافق شود و بعد درباره جزئيات، نمی‌پسندم. با تجربه‌ای که از طرف مقابل داريم، اين را وسيله‌‌ای برای بهانه‌گيری‌های پی‌در‌پی در جزئيات خواهند کرد.»

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، روز چهارشنبه همچنين با بيان اين که مذاکره کنندگان« بايد اقتدار ملت را در نظر بگيرند،» گفته است: آمريکا بهتر است تمامی گزينه های روی ميز را به زير ميز ببرد.

به دنبال اظهارات علی خامنه ای در خصوص ضرورت يک مرحله ای بودن توافق هسته ای شماری از مقام های جمهوری اسلامی نيز از اين اظهارات حمايت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، روز چهارشنبه ضمن حمايت از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی گفته است که « امروز هيچ يک از مسولين نظام مخالف توافق در موضوع هسته ای نيستند.»

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر ایران نیز روز چهارشنبه ضمن حمایت از اظهارات علی خامنه ای به برخی از توافقات بین المللی اشاره کرده که پس از دهها سال هنوز جزییات این توافق ها مشخص و تعیین نشده است.

وی همچنین گفته است:« رهبری انقلاب تاکيد کردند که توافق خوب بايد در يک دور صورت گيرد. اينکه آنها در يک جايی يک حرفی زده و گفته‌اند که اگر چنين نشود چنين می‌شود حتما شاخص نيست. اصلا توافق نکنند. آنها دنبال اين بودند که به اشکال مختلف با ايران مذاکره کنند و به صورت‌های گوناگونی به ايران پيغام دادند که می‌خواهند مذاکره داشته باشند.»

اشاره علی اکبر ولایتی به اظهارات جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، است که روز يکشنبه گفته بود، اگر در مذاکرات هسته‌ای با ايران، تا اواخر ماه مارس (اوايل فروردين) توافق کلی به دست نيايد، امکان تمديد اين مذاکرات وجود ندارد.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ايران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

XS
SM
MD
LG