لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

جیسون رضائیان از تلاش مقامات آمریکا برای آزادیش قدردانی کرد


جان کری و جیسون رضائیان در مراسم گشایش دفتر جدید روزنامه واشینگتن پست
جان کری و جیسون رضائیان در مراسم گشایش دفتر جدید روزنامه واشینگتن پست

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» که به تازگی از زندان اوین آزاد شده است، روز پنجشنبه ۲۹ ژانویه از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقام‌های آمریکایی بخاطر تلاش برای آزادی او قدردانی کرد.

این رونامه نگار ایرانی-آمریکایی به مدت ۱۸ ماه به اتهام «جاسوسی» در ایران در زندان بود که به همراه سه ایرانی – آمریکایی دیگر دو هفته پیش در جریان مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن آزاد شد.

به گزارش رویترز، جیسون رضائیان که در مراسم گشایش دفتر جدید روزنامه واشینگتن پست در پایتخت آمریکا، واشینگتن دی. سی حضور یافته بود، مورد استقبال شماری از دیپلمات‌های خارجی و روزنامه نگاران قرار گرفت.

این روزنامه نگار در نخستین حضور خود در یک جمع عمومی، در سخنرانی کوتاهی از کلیه مقام‌های آمریکایی، مدیران روزنامه واشینگتن پست و خانواده‌اش که برای رهایی او تلاش کرده‌اند، تشکر کرده است.

جیسون رضائیان در این مراسم گفت: در طول ۱۸ ماه زندان، بازجوی ایرانی‌ام به من می‌گفت که واشینگتن پست دیگر وجود ندارد، کسی از سرنوشتم خبردار نخواهد شد و دولت آمریکا برای آزادیم حتی انگشتش را تکان نخواهد داد.»

آقای رضائیان اضافه کرد: «امروز من اینجا هستم به همراه شماری زیادی از کسانی که کمک کردند تا ثابت شود ایرانی‌ها از خیلی جهات در اشتباه هستند.»

جان کری نیز در سخنرانی خود در این مراسم تاکید کرد که بازداشت شهروندان آمریکایی موضوع مهمی برای وزارت خارجه آمریکا بود و به همین جهت تلاش‌های خود را برای آزادی این شهروندان متمرکز کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مراسم توضیحاتی در خصوص ساعات پایانی آزادی جیسون رضائیان و همچنین ناپدیده شدن همسر و مادر وی، در فرودگاه تهران ارائه کرد.

جان کری گفت که روز شنبه توسط محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران مطلع شده که یگانه صالحی و ماری رضائیان، همسر و مادر جیسون رضائیان در فرودگاه ناپدید شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که محمد جواد ظریف از برادر حسن روحانی، ‌رییس جمهوری ایران می‌خواهد در این مساله مداخله کند که در ‌‌نهایت نیمه شب یک قاضی را از خواب بیدار کرده و دستور خروج مادر و همسر جیسون رضائیان را صادر می‌کند.

جان کری همچنین گفته است که آمریکا به تلاش‌های خود برای تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، یک مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که هشت سال پیش در ایران مفقود شد، ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG