لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

بازدید رییس جمهوری اسرائیل از نمایشگاه خطاطی و پوسترهای مدرن ایرانی


نمایشگاه خطاطی و پوسترهای مدرن ایرانی در اورشلیم،
نمایشگاه خطاطی و پوسترهای مدرن ایرانی در اورشلیم،

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست جمعه ۲۹ مرداد گزارش داده است که رییس جمهوری این کشور با نوه‌های خود به بازدید از نمایشگاه خطاطی و پوسترهای مدرن ایرانی رفته است.

به گزارش جروزالم پست، رئووِن ریولین رییس جمهوری اسرائیل و نوه هایش، پنجشنبه ۲۸ مرداد ساعاتی را به بازدید از نمایشگاه لیتوگرافی و خطاطی مدرن ایران اختصاص داد.

نمایشگاه یاد شده زیر نام «نشانه‌ای از ایران» از سه ماه پیش در «موزه هنرهای اسلامی» در غرب اورشلیم، در دو قدمی خانه رییس جمهوری، برقرار بوده و تا شش هفته دیگر نیز به کار خود ادامه می دهد.

بنوشته جروزالم پست، برگزار کنندگان اصلی نمایشگاه شخصا به هنگام بازدید رییس جمهوری اسرائیل و خانواده، آگاهی‌های لازم را در مورد پوسترها و دلایل برگزاری این نمایشگاه برای او بیان کردند.

ندیم شیبان، مدیر موزه و یوسی لِمّل در بیان توضیحات برای آقای ریولین سهیم بودند.

در روزی که رییس جمهوری اسرائیل از نمایشگاه دیدار کرد، برنامه موسیقی ایرانی نیز از جمله با خوانندگی یک خواننده زن که ریشه و تبارش از یهودیان بخارا است، در محل نمایشگاه برگزار شد.

از آغاز به کار نمایشگاه هنر خطاطی و پوسترهای مدرن ایرانی در موزه اسرائیلی «هنرهای اسلامی» هر آخر هفته برنامه‌های هنری و همچنین سخنرانی هایی در مورد جامعه، تاریخ، و فرهنگ و هنر ایران برای اسرائیلی‌ها برگزار شده است.

نمایشگاه یاد شده با همکاری نزدیک گالری «موراوین» در شهر «برنو» در جمهوری چکیا (چک) برگزار شده و پوسترهای ایرانی همگی اهدایی از نمایشگاهی مشابه در این گالری اروپایی است.

هر یک از شصت پوستر انتخاب شده، از کار ۲۷ هنرمند معاصر ایران، بخاطر پیام ویژه آن جهت ارائه در نمایشگاه اسرائیلی برگزیده شده اند.

از کارهای مرتضی ممیز و قباد شیوا به عنوان «پدران هنر پوستر مدرن ایران» گرفته تا نسل‌های بعدی وارثان این هنر، مانند رضا عابدینی، مجید عباسی، مهدی حق شناس، احسن فرسا و مهدی ساعدی در این نمایشگاه دیده می شود.

در سه ماهی که نمایشگاه برقرار بوده هزاران اسرائیلی و گردشگران خارجی از آن بازدید کرده اند اما رییس جمهوری اسرائیل، بلندپایه‌ترین مقام علاقمند به دیدار از نمایشگاه بوده است.

نمایشگاه خطاطی و لیتوگرافی هنر ایرانی در اسرائیل اندک زمانی بعد از برگزاری نمایشگاه کارتون‌های هولوکاست در تهران برگزار شد؛ جهان به نمایشگاه ایران اعتراض کرد و برگزاری نمایشگاه ایرانی در اسرائیل با تحسین هنردوستان و طرفداران نزدیکی ملت‌ها روبرو شد.

اسرائیل و ایران از بعد از ساقط شدن حکومت پهلوی‌ها در ایران، هیچ گونه رابطه‌ای ندارند و عداوت بین آنها در دهه اخیر در پی برنامه اتمی ایران که رهبری سیاسی اسرائیل آن را «خطر حیاتی» برای این کشور قلمداد می کرد، به دشمنی تمام عیار مبدل شد.

با وجود این، در همین دوره ی پر از بحران میان دولت‌های دو کشور نیز، برخی مهره‌های مستقل در اسرائیل مانند هنرمندان به تلاش هایی برای شناخت زوایای زندگی، هنر و فرهنگ ایرانی دست زده اند که عمدتا با استقبال زیاد اسرائیلی‌ها روبرو می شود.

رییس جمهوری اسرائیل که پنجشنبه نوه‌هایش را نیز به بازدید از نمایشگاه هنر ایرانی برد، خود به زبان عربی به روانی تکلم می کند و تحصیلات زبان عربی نیز دارد.

پدر آقای ریولین یک دانشمند زبان شناس عربی و متخصص تاریخ کشورهای عربی و فلسطینی‌ها بوده و او قرآن مجید را نیز برای اولین بار از عربی به عبری ترجمه کرده بود.

XS
SM
MD
LG