لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

محمد صدیق کبودوند از بیمارستان به زندان بازگردانده شد


محمدصدیق کبودوند، عکس از آرشیو
محمدصدیق کبودوند، عکس از آرشیو

گزارش‌ها حاکی است که محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار کُرد و فعال حقوق بشر، به رغم «وضعیت نامناسب جسمی»، از بیمارستان مرخص و به زندان بازگردانده شد.

به گزارش وب‌سایت کلمه، محمد صدیق کبودوند حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نشده است.

طبق این گزارش «پزشکان» از این زندانی سیاسی خواسته‌اند که به اعتصاب غذا پایان دهد تا وضعیت پتاسیم خون وی به حالت عادی بازگردد و خطر تشنج از وی دور شود، اما «وی نپذیرفته و اظهار کرده تا روشن شدن وضعیت خواسته‌هایش، همچنان به اعتصاب غدا ادامه خواهد داد.»

این روزنامه‌نگار کُرد وفعال حقوق بشر، به دنبال حدود یک ماه اعتصاب غذا، به دلیل وضعیت جسمانی خطرناکش در بیمارستان بستری شده بود.

روز پنجشنبه سازمان عفو بین الملل هشدار داده بود، زندگی و مرگ محمد صدیق کبودوند که «غیرقانونی زندانی شده است»، به «تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد».

به گفته این نهاد، کبودوند ۵۴ ساله که به پایان دوران زندان ده ساله خود بر اساس «اتهامات و جرایم ساختگی نزدیک می‌شود»، از اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

عفو بین الملل دربیانیه خود تصریح کرده بود که آقای کبودوند روز ۱۲ اردیبهشت، سیزده روز پس از شروع اعتصاب غذا بیهوش شد و از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد.

اما عفو بین المللی گوید، مطلع شده است که پس از تلاش کارکنان بيمارستان برای خوراندن اجباری غذا، او درخواست کرد به زندان اوین برگردانده شود. وی سه روز بعد به یک بیمارستان دیگر منتقل شد.

محمد صدیق کبودوند از مرداد سال ۱۳۸۶ در زندان است. او به جرم فعالیت حقوق بشری و به عنوان موسس و مدیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال زندان و به خاطر سردبیری هفته نامه «پیام مردم کردستان» به شش ماه زندان محکوم شد.

عفو بین الملل می گوید،‌ اقدامات برای متهم کردن محمد صدیق کبودوند به جرایم ساختگی جدید از اسفند پارسال وقتی که او را برای بازجویی مجدد به دادستانی زندان اوین بردند شروع شد. پس از این بازجویی به او اطلاع دادند که به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

عفو بین‌الملل اضافه کرده است: دلیل این اتهام جدید که حکومت ایران از آن برای سرکوب ابراز عقیده مسالمت آمیز استفاده می‌کند، هنوز کاملا روشن نیست.

XS
SM
MD
LG