لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

جان کری: توجه ما بر گذشته فعاليت‌های هسته‌ای ايران متمرکز نيست


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا گفته است، اعضای گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ايران برای دستيابی به توافق جامع و نهايی بر مسئله ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای تهران در گذشته «متمرکز» نيستند.

به گزارش آسوشيتدپرس، جان کری روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد از طريق ويدئو کنفرانس در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمريکا شرکت کرد و گفت: آمريکا و ديگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ حاضر در مذاکره با ايران بر اين مسئله (ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران) «متمرکز» نيستند، چرا که اطلاعات کاملی از فعاليت های گذشته ايران دارند.

آقای کری به دلیل مصدوم شدن در حین دوچرخه سواری، از منزلش در این ویدئو کنفرانس شرکت کرده بود.

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده است که نگرانی گروه ۱+۵ بر فعاليت‌های آينده ايران متمرکز است.

جان کری گفته است: «ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای ايران) در برخی از مذاکرات مطرح شد، ما روی اين فعاليت‌ها متمرکز نشده‌ايم که به طور دقيق بررسی کنيم و آنها توضيح بدهند که در يک نقطه زمانی مشخص چه کاری را انجام داده‌اند».

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: «می‌دانیم که آنها اين اقدامات را انجام داده‌اند، ترديدی نداريم. ما اطلاعات کاملی از فعاليت‌های نظامی مشخصی که انجام داده‌اند، داريم. آنچه ما از آن نگرانيم آينده است. برای ما در آينده حياتی است که بدانيم اين فعاليت‌ها متوقف شده‌اند و ما می‌توانيم از طرق و مسيرهای مشروع از اين موضوع اطمينان حاصل کنيم».

جان کری تاکيد کرده است: خيلی روشن است دستيابی به توافقی مشروع مستلزم پیگیری چنين مسئله‌ای است.

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال تاکید کرده است که به مذاکرات هسته ای با ایران در وین ملحق خواهد شد.

پس از آن که ايران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۳ در ژنو به توافق موقت دست يافتند، يک مقام دولت باراک اوباما گفت که روشن کردن مسائل باقيمانده در خصوص ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران يکی از پيش شرط‌های دستيابی به توافق نهايی با تهران است.

اين در حالی است که خبرگزاری آسوشيتدپرس هفته گذشته به نقل از منابع مطلع خبر داده بود که در توافق ۳۰ ژوئن (۱۰ تيرماه) ايران به اين پرسش‌ها در اين زمينه پاسخ نمی‌دهد. آمريکا و اعضای گروه ۱+۵ در حال تهيه فهرستی از اقداماتی هستند که ايران باید در آينده انجام دهد تا از اين طريق نگرانی‌ها در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ایش را برطرف کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌گويد، بيشتر فعاليت‌های مربوط به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران به پيش از سال ۲۰۰۳ بر می گردد، یعنی پیش از زمانی که برنامه هسته‌ای ايران افشا شد.

منابع اطلاعاتی غرب می‌گويند، گستردگی و ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران مشخص نيست. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز ايران را متهم کرده که در اين زمينه همکاری لازم را انجام نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گزارشی در سال ۲۰۱۱ نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. این گزارش شامل سه بخش بود: «تصاوير ماهواره‌ای از کانتينر فولادی است که ادعا شده در آن آزمايش‌های هسته‌ای انجام می‌شود»، «تلاش ايران برای طراحی نمونه‌های رايانه‌ای کلاهک هسته‌ای»، و «استفاده ايران از کمک دانشمندان خارجی برای برداشتن گام‌های اساسی در جهت توليد سلاح هسته‌ای و غلبه بر مشکلات فنی».

ايران وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و می‌گويد برنامه هسته‌ایش صلح‌آميز و برای توليد انرژی است.

اين در حالی است که آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان (کشورهای موسوم به گروه ۱+۵) در حال مذاکره با ایران برای دستيابی به توافق جامع و نهايی تا ۱۰ تيرماه هستند.

XS
SM
MD
LG