لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

مخالفت جان کری با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران 


جان کری در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا.
جان کری در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه پنجم اسفندماه با حضور در یک کمیته سنای این کشور با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران مخالفت کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری که برای ادای توضیحاتی در یک کمیته سنای آمریکا حاضر شد بود، تاکید کرده است که ترجیح می‌دهد تا پیش از هرگونه تصمیم گیری در خصوص اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران صبر کرد و دید تهران چگونه توافق هسته‌ای را اجرا می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ‌قانونگذاران آمریکایی در حال تهیه طرحی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل انجام آزمایش‌های موشکی و نقض حقوق بشر هستند.

این گزارش می‌افزاید، بازداشت ملوانان آمریکایی در ماه گذشته توسط نیروهای سپاه پاسداران یکی از دلایل است که باعث شده تا جمهوریخواهان درکنگره برای تشدید تحریم‌های ایران تلاش بیشتری به خرج دهند.

لیندسی گراهام، رییس کمیته روابط خارجی سنا، از جمله سناتورهای جمهوریخواه سنای آمریکا است که خواهان تشدید تحریم‌های علیه ایران هستند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که لیندسی گراهام روز چهارشنبه از جان کری پرسیده است که آیا او از طرح تازه کنگره برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل انجام آزمایش موشکی استقبال خواهد کرد؟

جان کری در پاسخ گفته است: من در حال حاضر از چنین (اقدامی) استقبال نمی‌کنم به دلیل اینکه ما به آنها (ایران) قبلا هشدار داده‌ایم، اگر تصمیم بگیرند که یکبار دیگر دست به آزمایش موشکی بزنند، آنگاه چنین اقدامی براساس یک قاعده انجام شده است.

اشاره جان کری به تحریم های وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه گذشته ساعاتی پس از آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است که ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی تهران در فهرست تحریمی قرار گرفتند.

تحریم‌های جدید آمریکا واکنشی به آزمایش «موشک عماد» از سوی سپاه پاسداران در مهرماه امسال بود که محکومیت واشینگتن را در پی داشت.

کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل نیز آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

نمایندگان جمهوریخواه از زمان توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی ایران در ۲۳ تیرماه در وین برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی کوشیده‌اند تا به نوعی ان را مورد بازبینی قرار داده و لغو کنند.

بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG