لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

آمریکا گزارش ها درباره بازداشت یک شهروند خود در ایران را بررسی می‌کند


رضا (رابین) شاهینی که گفته می شود در گرگان بازداشت شده است.
رضا (رابین) شاهینی که گفته می شود در گرگان بازداشت شده است.

به دنبال انتشار گزارش ها در خصوص یک شهروند ایرانی- آمریکایی را در گرگان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، جان کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه شش مردادماه گفته است که واشینگتن در حال بررسی این گزارش‌ها است.

محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یکشنبه گزارش‌ها در خصوص بازداشت یک شهروند ایرانی-آمریکایی در گرگان را تایید کرده و گفته بود: «با این حال، نوع اتهام‌های او را نمی‌دانم ولی تایید می‌کنم یک شهروند دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی در گرگان دستگیر شده است.»

به گزارش رویترز، جان کربی گفته است: ما گزارش‌ها درخصوص بازداشت یک شهروند آمریکا در ایران را دیده ایم و آنچه الان می توانم بگویم این است که در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم.

پیش از این شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داده بود که رضا (رابین) شاهینی ساکن سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا ۲۱ تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل مادرش در گرگان بازداشت شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رضا شاهینی اردیبهشت سال جاری از دانشگاه سن دیه‌گو در رشته «امنیت بین‌المللی و حل‌وفصل منازعات» فارغ‌التحصیل شده است.

در همین زمینه، دوست دختر رضا شاهینی که نخواست نامش فاش شود نیز پیشتر به رادیو فردا گفته بود: «رضا شاهینی، اوایل خردادماه گذشته، برای دیدار مادر بیمارش به ایران سفر کرده بود. ماموران امنیتی روز ۲۱ تیرماه به منزل مادری او در گرگان مراجعه کرده و پس از بازرسی منزل و توقیف وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر و تلفن همراه، رضا شاهینی را بازداشت کردند».

به گفته وی، رضا شاهینی در حکم بازداشتش به «اقدام علیه نظام» متهم شده بود.

طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، نیز مهرماه پارسال و باقر نمازی، پدر او و نماینده پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در چند کشور آفریقایی، بهمن ماه پارسال بازداشت شده‌اند.

طی ماه‌های گذشته، شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی از کشورهای غربی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که این افراد را آزاد کند.

آمریکا وبریتانیا به شهروندان خود هشدار داده‌اند که سفر به ایران می‌تواند خطر بازداشت آنان را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG