لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

درگیری سنگین پیشمرگ‌ها و داعش در شهر سنجار


نیروهای مسلح کرد در شمال عراق
نیروهای مسلح کرد در شمال عراق

نیروهای پیشمرگ کرد عراقی که در روزهای اخیر موفق شده‌اند محاصره کوهستان سِنجار در شمال عراق را شکسته و به ایزدی‌های آن منطقه کمک‌رسانی کنند، روز یک‌شنبه سی‌ام آذر با نیروهای داعش در شهر سنجار درگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یک‌شنبه از شهر سنجار صدای انفجارهای سنگین و تبادل آتش شدید شنیده می‌شود.

نیروهای پیشمرگ که با حمله روز چهارشنبه و تحت حمایت سنگین نیروی هوایی آمریکا موفق شده بودند محاصره شهر سنجار توسط نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) را بشکنند روز شنبه مناطق بیشتری را در شمال کوهستان سنجار به تصرف خود درآوردند.

«شورای امنيت منطقه کردستان» عراق در بيانيه‌ای همچنین اعلام کرده است که نيروهای پيشمرگ کرد عملياتی را روز شنبه آغاز کرده اند و توانسته اند منطقه «مشرف» در حومه سنجار را تصرف کنند.

اين بيانيه اضافه کرده است که دستکم ۳۲ کاميون مواد غذايی برای شهروندان محاصره شده در شهر سنجار ارسال شده است. طبق اين گزارش، کمک ها از طريق مسيری که پيشمرگ ها امنيت ان را تامين کردند، ارسال شده اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، هواپيماهای ايالات متحده و ائتلاف بر فراز شهر سنجار پرواز کرده اند.

يک سخنگوی نيروهای پيشمرگ عراق نیز گفته است نيروهای کرد در هماهنگی با نيروهای ائتلاف در حال پيشروی به سمت شهر سنجار هستند.

نيروهای گروه «حکومت اسلامی» تابستان سال جاری بخش های وسيعی از مناطق سنی نشين عراق از جمله شهر موصل را به تصرف خود در اوردند.

نیروهای داعش شهریورماه امسال با حمله به مناطقی که ده‌ها هزار ایزدی عراق ساکن بودند، دست به کشتار گسترده زدند و هزاران نفر از آنها را مجبور به پناه بردن به کوهستان سنجار کردند.

برخی از خبرگزاری ها یکی از علل آغاز عملیات نیروهای هوایی آمریکا را علیه داعش در عراق، کشتار گسترده ایزدی‌ها توسط گروه خلافت اسلامی دانسته بودند.

در همين حال، نواف خليل، سخنگوی گروه «اتحاديه دمکراتيک کردستان» سوريه گفته است نيروهای کرد توانسته اند در شش محله شهر کوبانی پيشروی داشته باشند و مرکز فرهنگی تصرف شده توسط گروه خلافت اسلامی در شرق اين شهر را به محاصره خود دراورند.

وی اضافه کرده است که نيروهای کرد توانسته اند مدرسه «يرموک» در جنوب شرقی کوبانی را به تصرف خود در بياورند که دستکم جنازه هشت جنگجوی گروه خلافت اسلامی در اين مدرسه پيدا شد.

XS
SM
MD
LG