لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

دعوت از لئوناردو دی ‌کاپریو برای بازدید از دریاچه ارومیه


لئوناردو دی ‌کاپریو عکسی از آلبوم سولماز دریانی درباره دریاچه اورمیه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است .
لئوناردو دی ‌کاپریو عکسی از آلبوم سولماز دریانی درباره دریاچه اورمیه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است .

به دنبال ابراز نگرانی لئوناردو دی ‌کاپریو، ستاره هالیوود و فعال محیط زیست، از وضعیت دریاچه ارومیه، هادی بهادری، نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه و نماینده منتخب مجلس دهم از این شهر، از او دعوت کرد که از این دریاچه بازدید کند.

لئوناردو دی ‌کاپریو با بازنشر عکسی از سولماز دریانی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته بود: بقایای به جای مانده از یک کشتی و اسلکه در دریاچه خشک شده ارومیه واقع در شمالغرب ایران. این دریاچه زمانی بزرگ‌ترین دریاچه شور خاورمیانه محسوب می‌شد، اما اینک به دلایلی چون تغییرات جوی، ساخت و ساز سد و کاهش بارندگی، تنها پنج درصد از مقدار آب دو دهه پیش خود را دارد.

این ابراز نگرانی ستاره هالیوود واکنش‌هایی در ایران در پی داشته است.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری مهر، هادی بهادری، نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه و نماینده ارومیه در مجلس دهم از در واکنش به ابراز نگرانی لئوناردو دی کاپریو از وی دعوت کرده که از دریاچه ارومیه بازدید کند.

هادی بهادری گفته است: «بعد از همراهی و همکاری کشورهای ژاپن، سوئیس و استرالیا امیدواریم با این‌گونه حرکات اجتماعی شاهد افزایش چشمگیر حساسیت و همراهی مردم جهان نسبت به دریاچه ارومیه باشیم.»

نماینده مجلس دهم از اورمیه اضافه کرده است: با توجه به پیامدهای خطرناک زیست محیطی و انسانی خشک شدن دریاچه ارومیه، حرکت جهانی جهت نجات دومین دریاچه شور جهان بسیار امیدوار کننده و نتیجه بخش خواهد بود.

وی همچنین در ادامه گفته است: ما از هرگونه حرکت اجتماعی که باعث توجه جوامع بین المللی به موضوع مهم دریاچه ارومیه شود، استقبال می‌کنیم و آماده پذیرایی از تمام چهره‌های شاخص جهان برای بازدید از دریاچه ارومیه و شهر فرهنگی، هنری و تاریخی ارومیه هستیم.

خبرگزاری مهر می‌گوید، «دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن، در اوایل پاییز پارسال تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.»

این خبرگزاری با اشاره به بارندگی‌های سال گذشته نوشته است: در حال حاضر سطح تراز آبی این دریاچه بیش از ۱۲۷۱ متر است و این امر که در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده، موجب شده تا حجم آب دریاچه به حدود سه میلیارد متر مکعب برسد.

XS
SM
MD
LG