لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

واتس‌اپ تمام مکالمات را کدگذاری می کند


فیس بوک روز سه شنبه اعلام کرد که تنظیمات کدگذاری سرویس پرطرفدار پیغام رسانی فوری «واتس‌اپ» را تقویت می‌کند.

به گزارش رویترز، واتس‌اپ از این به بعد تمام پیغام‌های فرستنده و دریافت کننده را رمزگذاری می‌کند. به این روش کدگذاری (encryption)، کدگذاری دو طرفه می‌گویند.

واتس‌اپ بیش از یک میلیارد مشترک در سراسر جهان دارد.

این تصمیم فیس بوک، که واتس‌اپ را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ کلان نوزده میلیارد دلار خرید، در بحبوحه بحث امنیت ملی در برابر حریم خصوصی در آمریکا و دعوای اف بی‌آی و شرکت اپل اعلام شده است.

اف. بی. آی ماه گذشته از شرکت اپل خواسته بود تا در شکستن قفل رمز تلفن همراه یکی از دو مهاجم حمله آذر ماه گذشته به مرکز بهزیستی سان برناردینو کمک کند. اما اپل گفته بود که این درخواست «خطرناک» است چرا که راهی برای قانونی کردن نقض حریم خصوصی کاربران اینترنتی باز می‌کند.

اما تلاش واتس‌اپ برای کدگذاری کامل پیغام‌ها، تازه نیست. به گزارش رویترز، واتس‌آپ از دوسال پیش مشغول تهیه برنامه‌ای بود که با کمک نرم‌افزار اوپن ویسپر سیستم، بتواند برای کاربرانش «‌‌نهایت امنیت دیجیتال» را مهیا کند.

واتس‌اپ که در ابتدا فقط سرویس پیامک رسانی نوشتاری داشت، حالا قابلیت‌های ارسال ویدئو و عکس، و همینطور ایجاد گروه را هم اضافه کرده است. تمامی این سرویس‌ها حالا کاملاً رمز گذاری شده‌اند.

رمزگذاری کامل پیغام‌ها به این معناست که شرکت واتس‌اپ به هیچ عنوان قابلیت دسترسی به پیغام‌های رد و بدل شده بین کاربران را ندارد. با آنکه دسترسی به پیغام‌های خصوصی رد و بدل شده در سرویس‌های ارتباطی با دستور دولتی در آمریکا ممکن است، اما حالا واتس‌اپ می‌گوید که خودش هم به این پیغام‌ها دسترسی ندارد. چرا که نه آنها را در جایی ذخیره می‌کند و نه قابلیت خواندن آنها را دارد.

واتس‌اپ در یک پست وبلاگی خبر کدگذاری کامل سیستمش را اعلام کرد می‌گوید که: «ایده ساده است. وقتی شما برای کسی یا گروهی پیغامی می‌فرستید، فقط فرد دریافت کننده باید بتواند پیغام شما را بخواند. نه هیچ تباهکار سایبری، نه هیچ دولت زورگو، نه هیچ هکر و نه حتی ما نباید به پیغام‌های شما دسترسی داشته باشیم.»

XS
SM
MD
LG