لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

فلسطین رسماً به عضویت دیوان دائمی داوری لاهه در آمد


عضویت فلسطین در دیوان دائمی داوری در دادگاه بین المللی لاهه هلند، بدون هیچ مخالفتی، رسمیت یافت.

این نخستین بار از زمان برپایی دیوان لاهه است که عضویت یک هیات نمایندگی از طریق رای حمایتی دیگر کشورهای عضو، رسمیت یافته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در نشست این دیوان در روز دوشنبه ۲۴ اسفند، ۵۷ کشور با پیوستن فلسطین به دیوان دائمی داوری در دادگاه لاهه موافق بوده، ۲۴ کشور رای ممتنع دادند و مخالفتی ثبت نشد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی یکسال و سه ماه پیش (دی ۱۳۹۳) درخواست رسمی پیوستن به دیوان لاهه را ارائه کرد و گفته شده بود که عضویت آن از فروردین ۱۳۹۴ رسمیت یافته اما بدلیل مخالفت آمریکا این عضویت به حالت تعلیق درآمد.

آمریکا و همچنین کانادا با حمایت از اسرائیل، این بار نیز با رسمی شدن عضویت فلسطین در دیوان مخالف بودند اما قبل از رای گیری نهایی هیات‌های نمایندگی آنها با وقوف به شکست در موضع خود، از جلسه خارج شدند و در رای گیری شرکت نکردند.

آمریکا، کانادا و اسرائیل «استدلال» می‌کردند که فلسطین بدون عضویت کامل در سازمان ملل نمی‌تواند عضو رسمی دیوان لاهه باشد.

اما «استدلال» یاد شده، از سوی اکثریت کشورهای جهانی که عضویت فلسطین در دیوان لاهه را یک «حق» می‌دانستند، رد شد.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطینی گفت، رسمیت یافتن الحاق فلسطین به دیوان لاهه، «ارسال یک پیام قوی» برای دولت هلند نیز محسوب می‌شود.

هلند در پی اعتراض سال گذشته آمریکا، عضویت فلسطین را در دیوان دائمی داوری لاهه به حالت تعلیق درآورده بود.

نبیل ابوزنید، سفیر فلسطین در هلند، با سپاسگزاری از کشورهای حامی فلسطین، گفت آن‌ها حقی از حقوق پایمال شده فلسطینی‌ها را اعاده کرده‌اند.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردانی پاییز ۱۳۹۳، در پی ناکام ماندن آخرین تلاش‌های احیای گفت‌و‌گوهای صلح با اسرائیل، در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که حکومت خودگردانی تصمیم گرفته است عضویت فلسطین در دیوان لاهه و سایر نهادهای بین المللی را مستقلاً به پیش برد.

فلسطینی‌ها در این هدف خود به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند و کشورهای بسیاری در جهان نیز استقلال فلسطین را پیشاپیش به رسمیت شناخته‌اند.

مقامات فلسطینی پیش‌تر تاکید کرده‌اند با عضویت در دیوان لاهه، به طرح شکایاتی در مورد حملات اسرائیلی که در طول سال‌ها به کشته شدن هزاران فلسطینی منجر شده، با عنوان «جنایات جنگی» اقدام خواهند کرد.

فلسطینی‌ها از جمله پرونده‌هایی را در مورد جنگ تابستان ۱۳۹۳ با ۲۴۰۰ کشته، و یهودی سازی‌ها در اراضی اشغالی، برای طرح در دیوان لاهه آماده کرده‌اند.

در نبود چشم اندازی برای از سرگیری گفت‌و‌گو‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و در حالی که دولت اسرائیل ابتکار عمل سیاسی فرانسه را نیز برای برگزاری یک همایش صلح رد کرده است، دور جاری خشونت‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها وارد ششمین ماه خود شده و نزدیک به ۲۵۰ کشته از دو طرف برجای نهاده است.

XS
SM
MD
LG