لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

رژه هزاران تن از شبه‌نظاميان شيعه در شهرهای عراق


در حالی که پيکارجويان دولت اسلامی عراق و شام، داعش،‌ توانسته اند دو شهر دیگر در غرب استان انبار را به تصرف خود در آورند، روز شنبه ۳۱ خردادماه هزاران تن از شبه‌نظاميان مسلح شيعه در بغداد و چند شهر ديگر عراق رژه رفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشتيدپرس، تصرف شهر القائم در مرز با سوريه در شامگاه جمعه و همچنين شهر راوه در غرب استان انبار در روز شنبه توسط پیکارجویان اسلامگرا، از ادامه عمليات تهاجمی نیروهای داعش حکايت می کند.

پیشتر گزارش ها حاکی ازآن بود در جریان سقوط منطقه القائم دستکم ۳۰ نظامی عراقی کشته شده اند.

گزارش ها حاکی است پس از تصرف شهر القائم توسط نيروهای داعش،‌ نيروهای مرزبان عراقی با شنيدن خبر سقوط اين شهر، ‌مواضع خود را ترک کرده و اين پاسگاه در مرز بین سوریه و عراق به دست شبه نظاميان سنی افتاده است.

شبه نظامیان سنی از ژانویه سال جاری کنترل شهر فلوجه و همچنین بخشی از رمادی،‌مرکز استان انبار را در اختیار دارند.

در همين حال، نمايش قدرت شبه نظاميان حامی مقتدا صدر در بغداد، بصره، نجف و کوت با شعارهايی در مخالفت با بازگشت نيروهای آمريکايی برای مقابله با نيروهای داعش همراه بود.

به گزارش آسوشيتدپرس، دستکم ۲۰ هزار شبه نظامی مسلح به سلاح های نیمه سنگین در خیابان های شهرک صدر در بغداد رژه رفتند.

طبق این گزارش رژه شبه نظاميان هواداران مقتدا صدر، روحانی شيعه تندرو، در روز شنبه نشان می دهد که نيروهايی خارج از کنترل دولت عراق د می توانند درگيری های قومی در عراق را تشدید کنند.

این در حالی است که دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در تلاش است تا نشان دهد قادر به کنترل اوضاع در کشور است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که نبرد سنگین بر سر تصاحب پالایشگاه بیجی در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد همچنان ادامه دارد. طبق این گزارش ها نیروهای داعش هم اکنون شهر بیجی در کنترل خود دارند و پالایشگاه بیجی در کنترل حکومت عراق است.

آمريکا با درخواست دولت نوری المالکی برای حملات هوايی بر ضد شبه نظاميان سنی موافقت نکرده اما گفته است که حاضر است ۳۰۰ مشاور نظامی اعزام کند.

بنابر گزارش ها نيروهای دولتی عراق با شبه نظاميان در حوالی شهر تل عَفر در نزديکی مرز سوريه و بر سر کنترل پالايشگاه بيجی نيز در جنگند.
XS
SM
MD
LG