لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

وزير انرژی آمريکا: توافق هسته‌ای با ايران مطمئنا اجرا خواهد شد


ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا
ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا

ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، روز جمعه ۹ مرداد در نشست خبری کاخ سفيد در خصوص ديدار با نمايندگان کنگره توصيحاتی ارائه کرد. وی گفت مطمئن است که توافق هسته‌ای ايران اجرا خواهد شد و کنگره آن را تاييد می‌کند.

ارنست مونيز در اين کنفرانس خبری تاکيد کرد که توافق هسته‌ای با ايران «سازوکار نظارتی و دقيق» برای راستی‌آزمايی برنامه هسته‌ای ايران ارائه می‌کند.

وی گفت: «خيلی صريح بگويم بسيار خوشحالم که اعضاء کنگره به این میزان و با این دقت در حال ارزيابی و بررسی اسناد علنی و محرمانه‌ ارائه شده (در خصوص توافق با ايران) هستند.»

وزير انرژی آمريکا افزود: «فکر می‌کنم توافق مطمئنا اجرا خواهد شد».

ايران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تيرماه (۱۴ ژوئيه) امسال به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست يافتند. طبق اين توافق، ايران پذيرفت تا در ازای رفع تحريم‌های بين‌المللی عليه آن محدوديت‌های زيادی بر برنامه هسته‌ایش اعمال کند.

ارنست مونيز که طی دو هفته گذشته با حضور در کنگره آمریکا به دفاع از توافق هسته‌ای ايران پرداخته بود، در پاسخ به اين پرسش که آيا «در ديدار با نمايندگان کنگره مخالف با توافق هسته‌ای با ايران، آنها بديلی برای اين توافق ارائه کردند؟» گفت: «صادقانه بگويم تاکنون، من چنين چيزی نديده‌ام. حداقل می‌توانم بگويم جايگزينی به قدرتمندی توافق (هسته‌ای) هنوز ارائه نشده است».

وزير انرژی آمريکا افزود: «اگر ما اين توافق را رد کنيم، خيلی سخت خواهد بود که تصور کنیم چنین اقدامی پيامدهای منفی در پی نخواهد داشت، پيامدهای بسيار منفی (رد توافق) را خيلی سريع خواهيم ديد».

وی همچنين با اشاره به سوابق علمی خود از سال ۱۹۷۸ تاکنون در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای، تصريح کرد که توافق هسته‌ای با ايران، بهترين گزينه برای جلوگيری از دستيابی اين کشور به سلاح اتمی است.

در ادامه اين کنفرانس خبری جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، با اشاره به اقدامات دولت آمريکا برای اطلاع‌رسانی درباره توافق هسته‌ای با ايران گفت که هرچه مردم در خصوص اين توافق بدانند بيشتر از آن حمايت خواهند کرد.

در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره توافق محرمانه ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصريح کرد: آژانس توضيحاتی در خصوص توافق محرمانه در اختيار مذاکره کنندگان آمريکايی و وندی شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا، قرار داده است.

جاش ارنست در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد جمهوريخواهان از توانايی آژانس برای راستی‌آزمايی فعالیت‌های احتمالی ایران در منطقه «پارچين» و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران گفت: از آنجا که احتمالا شمار زيادی از منتقدان در اين زمينه آشنايی علمی با اين مباحث ندارند، انتقاد آنها نسبت به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی «معتبر» نيست.

وی تصریح کرد که آژانس ابزار لازم برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG