لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

یک فرمانده گروه حکومت اسلامی در «موصل کشته شد»


نیروهای عراقی در یکی از محله های غرب موصل
نیروهای عراقی در یکی از محله های غرب موصل

گزارش ها حاکی است که نیروهای دولتی عراق روز سه شنبه فرمانده نظامی گروه حکومت اسلامی، داعش،در بخش قدیمی شهر موصل را کشته اند.

به گزارش رویترز،نبرد نیروهای عراقی با گروه حکومت برای تصرف یک پل روی دجله در غرب موصل در روز سه شنبه به شدت ادامه داشته است.

رویترز می گوید، نیروهای پلیس فدرال عراق در جریان پاکسازی منطقه «باب التواب» ابو عبدالرحمان الانصاری، فرمانده نظامی گروه حکومت اسلامی در بخش قدیمی موصل را کشته اند.

طبق این گزارش،کشته شدن این فرمانده گروه حکومت اسلامی ضربه دیگری به این گروه در غرب موصل است.

با تشدید درگیری ها در غرب موصل غیر نظامیان روز سه شنبه به رغم سرما و باران همچنان از این منطقه می گریزند.

در همین حال مقام های عراقی گفته اند، تک تیراندازان گروه حکومت اسلامی پیش روی واحد «نیروهای واکنش سریع» را به سمت یک پل فلزی روی دجله که شرق و غرب موصل را به یکدیگر متصل می کرد،کنُد کرده اند.

این گزارش می افزاید، در صورت تصرف این پل آهنی نیرو های عراق سه پل از پنج پل روی دجله راکنترل خواهند داشت. نیروهای عراقی پیشتر توانسته بود دو پل را در جنوب موصل از کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی خارج کنند.

ژنرال مهدی عباس عبدالله، از فرماندهان نیروهای واکنش سریع به رویترز گفته است: ما همچنان به سمت پل آهنی در حال پیشروی هستیم و تک تیراندازان گروه حکومت اسلامی که در ساختمان های مجاور این پل موضع گرفته اند را از بین می بریم .

نیروهای عراقی پیشتر در یک نبرد ۱۰۰ روزه با حمایت هوایی اتئلاف به رهبری آمریکا توانستند شرق موصل را از گروه حکومت اسلامی باز پس بگیرند.

این نیروها همچنین از حدود سه هفته پیش عملیات خود برای بازپس‌گیری غرب موصل را آغاز کردند. یک فرمانده عراقی روز یکشنبه گفته بود که تاکنون ۳۰ درصد غرب موصل به نیروهای دولتی در آمده است.

پیش از این، خبرگزاری رویترز روز ۱۷ اسفند به نقل از یکی از فرماندهان آمریکایی نیروهای ائتلاف درعراق نوشت: شبه‌نظامیان حکومت اسلامی به هم ریخته‌اند و فرماندهان و اعضای خارجی آن می‌کوشند از موصل خارج شوند.

با این همه، به گفته وی، نبردهای سختی برای تصرف کامل موصل جریان دارد.

گزارش ها حاکی است که درگیری بر سر غرب موصل در شرایطی ادامه دارد که حدود ۶۰۰ هزار غیرنظامی در این منطقه به دام افتاده‌اند.

در این حال، مقام‌های آمریکایی و عراقی گفته‌اند ابوبکر بغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، «به بیابان گریخته و در تلاش برای نجات جان خودش است.»

XS
SM
MD
LG