لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

انتقاد گزارشگران بدون مرز از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز، روز پنجشنبه، با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به وضعیت تعدادی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.

این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس، سعید رضوی فقیه روزنامه‌نگار، رؤیا صابری‌نژاد نوبخت وب‌نگار و نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، که همگی در زندان به سرمی‌برند، «نگران‌کننده» است.

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال مدنی که از خردادماه گذشته، با سپردن وثیقه‌ای به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مرخصی استعلاجی به سرمی‌برد، روز چهارشنبه ۳۰ دی‌ماه، به دادستانی تهران احضار و به زندان اوین منتقل شد.

او درحالی به زندان بازگردانده شده است که خانواده‌اش می‌گویند بنا به تشخیص پزشکان، شرایط زندان برای وضعیت جسمی او «نامناسب» است.

حسین رونقی ملکی، در مهرماه سال ۱۳۸۹ به اتهام «عضویت در گروه اینترنتی ایران پراکسی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

سعید رضوی فقیه روزنامه‌نگار زندانی نیز که سال گذشته، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت، به گفته گزارشگران بدون مرز، وضعیت جسمی‌اش در زندان «نگران‌کننده» است.

وی از اسفندماه سال ۱۳۹۲ در زندان به سرمی‌برد و به اتهام «اقدام علیه امنیت‌ ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران» جمعاً به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است.

رؤیا صابری‌نژاد نوبخت، وب‌نگاری که تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی دارد، زندانی دیگری است که گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت سلامتی‌اش ابراز نگرانی کرده است.

این وب‌نگار که مهرماه سال ۱۳۹۲ توسط مأموران امنیتی در ایران بازداشت شد، به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال زندان محکوم شده است.

داریوش تقی‌پور همسر رؤیا صابری‌نژاد نوبخت، سال گذشته به رادیوفردا گفته بود که مبنای اتهام‌های همسرش فعالیت‌های اینترنتی او بوده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود همچنین، نسبت به وضعیت نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی زندانی کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است.

وی که آخرین بار در اردیبهشت‌ماه گذشته، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد، پیشتر در سال ۱۳۸۹ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به شش سال زندان محکوم شده بود.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی می‌گوید همسرش بیماری فلج عضلانی‌ دارد و شرایط زندان برای او «خطرناک» است.

در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است که این نهاد، با ارسال نامه‌ای به زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، ضمن انتقاد از شرایط نگهداری روزنامه‌نگاران در زندان‌های ایران، خواستار اقدام فوری او دراین‌باره شده بود.

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز دراین‌باره گفت: «براساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هم یکی از امضاکنندگان آن است، محروم‌کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز محسوب شود».

شیرین عبادی رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ میلادی نیز، روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، با اشاره به آزادی چهار شهروند ایرانی امریکایی از زندان ابراز امیدواری کرد که روزی درهای زندان‌ها به روی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران باز شود.

وی با انتقاد از «دادرسی ناعادلانه» زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران، در نامه‌اش نوشت: «متأسفم که سایر زندانیانی که تنها تابعیت ایران را دارند، باید مظلومانه در زندان بمانند».

بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در ایران، از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران بوده است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این گزارش‌ها را «مغرضانه و سیاسی» توصیف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG