لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

تشدید جنگ لفظی ترامپ با رهبران جمهوریخواه؛ «از قیدوبند حزبی آزاد شده‌ام»


دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه پل رایان، رییس مجلس نمایندگان و ارشدترین مقام انتخابی حزب جمهوریخواه را به بی وفایی متهم کرد وعده داد که مبارزات انتخاباتی را به دلخواه خود ادامه خواهد داد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ اقدام شماری از نمایندگان جمهوریخواه در خصوص پس گرفتن حمایتشان از وی در انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرد.

آقای ترامپ در پیامی توییتری گفته است:این خیلی خوب است که از قید و بندهای رهاشدم و حالا می توانم آنگونه که می خواهم برای آمریکا بجنگم.

در آمریکا بدنبال جنجال ناشی از انتشار نوار سخنان رکیک دونالد ترامپ علیه زنان، گروههای مخالف و موافق کاندیدای مقام ریاست جمهوری در درون حزب جمهوریخواه، در برابر هم صف آرایی کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا روز سه شنبه ۲۰ مهرماه، بیشترین بحث‌های مربوط به مبارزات انتخاباتی را به اختلاف‌های جمهوریخواهان اختصاص دادند و پیش بینی کردند که هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها، جانشین باراک اوباما خواهد شد.

آنچه بدنبال دومین مناظره تلویزیونی دو مدعی کسب عالیترین مقام دولتی آمریکا در میان کادرهای رهبری و حزبی جمهوریخواهان روی داده، در رسانه‌ها با عناوین گوناگون توصیف شده است.

شبکه خبری‌ام اس ان بی‌سی آن را «جنگ خانگی» نامید، واشینگتن پست نوشته است: «ترامپ، حزب جمهوریخواه را نابود می‌کند»، نیویورک تایمز آن را «جنگ بزرگ دوران ما» عنوان داد؛ و سایر رسانه‌ها نیز با عناوین مشابه به تحولات جنجالی اخیر پرداختند.

در همین حال خبرگزاری‌ها هم از افزایش حمله‌های دونالد ترامپ به کادر رهبری حزب و بویژه پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده‌اند. از جمله خبرگزاری رویترز گزارش داد که ترامپ پل رایان را رهبری ضعیف و ناکارآمد لقب داده و گفته است: «اکنون که پل رایان و سایر رهبران حزبی او را‌‌ رها کرده‌اند، او هم از قید و بندهای حزبی آزاد شده است».

روز دوشنبه، بالا‌ترین مقام حزبی جمهوریخواهان در کنگره، به هم مسلکان خود اطلاع داد که از کاندیدای ریاست جمهوری جدا شده و از این پس در کمپین‌های او شرکت نخواهد کرد.

فاصله گرفتن از کاندیدای میلیاردر و جنجالی، تنها به رییس مجلس نمایندگان محدود نبوده و رشته بلند بالایی از اعضای صاحب نام و بانفوذ حزب جمهوریخواه را شامل می‌شود.

رویترز اضافه می‌کند که کمپین انتخاباتی ترامپ ۷۰ ساله، روز سه شنبه ویدیوی تبلیغاتی جدیدی را از تلویزیون‌ها پخش کرد که در آن هیلاری کلینتون ۶۸ ساله را در حالی نشان می‌دهند که توانایی کنترل خود ندارد.

خانم کلینتون ماه گذشته، در جریان مراسم یادبود یازدهم سپتامبر به علت بیماری سینه پهلو دچار ضعف شد و به اجبار محل مراسم را ترک کرد.

پیام تبلیغاتی ترامپ می‌گوید: «هیلاری کلینتون شهامت و توانایی لازم برای رهبری ما را ندارد، او در مدت تصدی پست وزارت خارجه شکست خورد، اکنون نباید اجازه داد که باردیگر ما را به شکست بکشاند».

درپی جنجال ناشی از انتشار ویدیوی گفتگوی ترامپ با یکی از مجریان شبکه ان بی‌سی که رسانه‌ها آن را با واژه «افتضاح آمیز» توصیف کرده‌اند، دونالد ترامپ کوشیده است به شیوه‌های مختلف، اثرات منفی آن را در افکار عمومی برطرف سازد.

نامزد مقام ریاست جمهوری آمریکا هفته گذشته و همینطور در جریان دومین مناظره تلویزیونی گفت: «من متعهد می‌شوم که از فردا فرد بهتری باشم و هرگز موجب سرافکندگی شما نخواهم بود. ما اکنون در دنیای واقعی بسر می‌بریم و آنچه روی داده چیزی جز انحراف از مسایل مهمی که با آن‌ها روبرو هستیم، نیست. ما امکانات شغلی را از دست می‌دهیم، از هشت سال پیش، امنیت کمتری داریم و امور در واشینگتن کاملن از هم پاشیده است».

با اینحال، مخالفان و بویژه رقیب آقای ترامپ، بر واقعیت امری تکیه می‌کنند که روی داده است.

خانم کلینتون به نمایندگان رسانه‌ها که او را در بازگشت از دومین مناظره تلویزیونی همراهی می‌کردند گفت: «من تقریبا آنچه را که انتظار داشتم دیدم و از همین روست که نخستین حرفم پس از مناظره این بود که من از ماه ژوئن گذشته تاکید می‌کردم که دونالد ترامپ شایسته مقام ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا نیست».

بگفته هافینگتون پست، در دفاع از دونالد ترامپ چهره‌های معروف و بانفوذی دیده نمی‌شوند و تنها رودی جولیانی شهردار اسبق نیویورک است که مانند تعدادی از رای دهندگان طرفدار ترامپ می‌کوشد تا خطای کاندیدای جمهوریخواه را توجیه کند.

هافینگتون پست اضافه کرده است: «جولیانی یکشنبه گذشته در برنامه دیدار با مطبوعات شبکه ان بی‌سی گفت که البته دونالد ترامپ نسبت به آنچه گفته، احساس بدی دارد. او پوزش خواهی کرده و ممکن است که این پوزش خواهی را تکرار کند ولی مایل است که این مساله را پشت سر بگذارد و به مسایلی بپردازد که مردم آمریکا با آن‌ها دست بگریبانند».

رویترز می‌گوید که سخنان رییس جمهوری آمریکا شاید بازگوکننده جوهر مسایل مربوط به رویدادهای اخیر باشد.

باراک اوباما روز یکشنبه طی سخنانی در شیکاگو گفت: «یکی از مسایل ناراحت کننده انتخابات امسال، گفتمان باور نکردنی از جانب بالا‌ترین فرد در رقابت انتخاباتی است که شنیده می‌شود و آنچه در مورد زنان گفته، پست و خوار شمردن نه تنها زنان، بلکه اقلیت‌ها، مهاجران و مردمانی بوده که باورهای متفاوت دارند و توهین به سربازان و کهنه سربازان».

آقای اوباما افزود که: «این سخنان، یکی – دو پیام را منتقل می‌کند؛ می‌گوید که این فرد، شخص متزلزلی است که نباید به کاخ سفید راه پیدا کند. می‌گوید که او آنچنان در امور مدنی سبکسر و بی‌توجه است که احترام به دیگران را که لازمه یک دمکراسی متحول است، نادیده می‌گیرد».

به هرحال، رسانه‌های آمریکایی جملگی در این نکته اتفاق نظر دارند که اکنون کمپین ترامپ که برای ماه‌ها در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش با جنجال‌های گوناگون درگیر بوده، بیش از پیش مقبولیت خود را در نزد رای دهندگان آمریکایی از دست داده و از رقیب خود عقب افتاده است.

تازه‌ترین نظرخواهی مشترک وال استریت جورنال و شبکه ان بی‌سی نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون با %۴۶ آرای آمریکاییان بر دونالد ترامپ با %۳۵ آرا، پیشی گرفته است.

XS
SM
MD
LG